איך להשיג דרכון פורטוגלי לכל המשפחה?

בשנת 2015 יצא מזכר מאת ממשלת פורטוגל, מזכר המתייחס לכך שישנם יהודים הנמנים על צאצאים של מגורשי ספרד, יהיו זכאים לקבל אזרחות פורטוגלית (פורטוגל נמנית על מדינות האיחוד האירופי). מאז, מים רבים זרמו בנהר הדאורו (נהר גדול בפורטוגל) וישראלים רבים ניסו ועדיין מנסים להשיג את הדרכון האירופי הנחשק. דרכון זה מקנה למחזיקים בו את האפשרות לגור,לעבוד וללמוד בכל מדינות האיחוד האירופי באופן חוקי. כמובן גם אפשרות של טיול באיחוד האירופי מעבר למגבלת 90 הימים הופכת לאפשרית וכן השקעות בנדל"ן. הבעיה העיקרית היא, שישנה הרבה דיסאינפורמציה על איך להשיג את הדרכון באופן רשמי לכל המשפחה. בכדי לייעל ולקצר את התהליך רצוי להיעזר באיש מקצוע כמו עו"ד ישראל מזרחי.

 

איך להשיג דרכון פורטוגלי לכל המשפחה – מדינת פורטוגל

לפני שאנחנו רצים להוציא דרכון פורטוגלי לכל המשפחה, ננסה קודם כל להכיר קצת את המדינה. הנה כמה עובדות על פורטוגל:

  • יש הבדל של שעות בין ישראל לפורטוגל, השעה בפורטוגל היא שעתיים אחורה מהשעה בישראל (כלומר פיגור של שעתיים).
  • המטבע בו משתמשים בפורטוגל הוא מטבע האירו (החל משנת 2002), בדומה לרוב המדינות באירופה.
  • פורטוגל נחשבת כאחת המדינות הבטוחות בעולם בכלל ובאירופה בפרט.
  • פורטוגל ידועה ביין הפורט שלה (יין בעל אחוזי אלכוהול רבים וטעם מתוק).

 

איך להשיג דרכון פורטוגלי לכל המשפחה – התהליך של קבלת האזרחות

 התהליך, הלוקח בדרך כלל זמן רב, מכיל את השלבים הבאים:

  1. עמידה בקריטריונים לקבלת האזרחות – בכדי להיות זכאים להוצאת הדרכון, עליכם לוודא כי שם המשפחה שלכם אכן הוא חלק מהשמות של מגורשי ספרד ושיש לכם מסמכים המעידים כי ארץ המוצא שלכם היא אחת מארצות הבלקן או צפון אפריקה. בנוסף עליכם להיות מעל גיל 18, ללא עבר פלילי, עם אישור שמעיד על יהדותכם מהקהילה היהודית בפורטוגל.
  2. אישור מהקהילה היהודית – האישור הכי חשוב בתהליך, בלעדיו אין אפשרות להמשיך בתהליך של הוצאת הדרכון. אורך הזמן הממוצע מרגע הגשת הבקשה ועד קבלת האישור הוא כארבעה חודשים.
  3. אישור מהממשלה הפורטוגלית – לרוב מדובר בזמן המתנה של בין שנתיים לשנתיים וחצי מרגע הגשת הגשת הבקשה ועד לקבלת האישור. כל המסמכים והאישור צריכים להיות מוגשים בשפה הפורטוגזית לאחר תרגום ואישור של עו"ד נוטריון.
  4. קבלת תעודה הלידה – מרגע שקיבלתם את תעודת הלידה הפורטוגלית אפשר להגיד שהתהליך כמעט ונגמר, רשמית אתם אזרחי פורטוגל, רק נשאר להוציא את הדרכון.

 

איך להשיג דרכון פורטוגלי לכל המשפחה – הקבלה של הדרכון

לאחר שקיבלתם את תעודת הלידה הפורטוגלית עליכם לגשת לשגרירות פורטוגל (רצוי באמצעות תור שהזמנתם מבעוד מועד). בשגרירות עצמה עליכם לשלם אגרה להוצאת הדרכון וכמובן להצטלם לדרכון. לאחר מכן ועד קבלת הדרכון אליכם עוברים לרוב כשישה חודשים. דרך נוספת לעשות זאת היא על ידי טיסה לפורטוגל ולעשות זאת תוך כשבוע. מהרגע שאתם קיבלתם את הדרכון, תוכלו להוציא דרכון לילדים שלכם (בשגרירות, באופן דומה למה שפורט מעל), כך שלכל המשפחה יהיה דרכון פורטוגלי, דרכון של האיחוד האירופי אשר גם נותן פטור מויזה לארה"ב.

 

מסמך מעבר בין מדינות