גידול קנאביס – עונשים

החוק בישראל קובע עונשים שונים לעבירות של גידול סמים, בעיקר בהתחשב בנסיבות כגון כמות הסמים, סוג הסמים ומשקלם.

עם זאת, צריך בכל מקרה להתייעץ עם עורך דין על מנת למנוע מצב שבו מקבלים עונש חמור מדי על גידול קנאביס לשימוש עצמי ולא למסחר

עבירות גידול סמים נפוצות בישראל ובמדינות נוספות ברחבי העולם. עד שיושלם התהליך שבו הופכים סמים קלים לחוקיים, יש עדיין בתי משפט שרואים בחומרה את עבירות גידול הסמים. עם זאת, קיימים הבדלים משמעותיים בין גידול קנאביס לצריכה עצמית לבין גידול סמים למסחר.

מבחינת עונשים, הרבה תלוי בנסיבות. כך לדוגמא צריך לבדוק מה בדיוק כמות הסמים המדוברת, באיזה סוג של סמים מדובר, כמה תכנון הושקע בגידול וכן הלאה. לאחר מכן, מכניסים למשוואה את שאלת העבר הפלילי של הנאשם והרקע האישי שלו.

 

בין עבודות שירות למאסר בפועל

הדרך הנכונה להתייחס אל העונשים בגין גידול קנאביס היא כטווח. בצד אחד של הספקטרום, יש עבירות קלות מאוד שבגינן מקבלים עונש של עבודות שירות. זה למשל עונש שנגזר על מי שאין לו אף סוג של עבר פלילי, שהוא מגדל סמים לצריכה עצמית בלבד ושההשקעה היא יחסית מינימאלית.

בצד השני של המתרס כבר יש נסיבות שמחייבות את בית המשפט להטיל על הנאשם עונש מאסר. כאן העונש יכול להיות עד כמה שנים בכלא, שוב פעם לפי הרקע האישי ולפי כמות ההשקעה או המטרות של הגידול.

 

כך מפחיתים את העונש

התייעצות עם עו"ד סמים יכולה לסייע להתמודד עם העונשים השונים עבור גידול קנאביס. ככל שמתייעצים מוקדם יותר עם עורך דין שמכיר את התחום ובקיא בו, כך יש סיכוי גבוה להפחית את העונש.

בשביל להפחית את העונש, מה שעורך הדין עושה זה קודם כל לבדוק מה מתוך הנסיבות עולה בקנה אחד עם האינטרסים של הלקוח. לאחר מכן, עורך הדין מבליט את החלק שמאפשר לקבוע שמדובר על עבירת סמים קלה ולא חמורה. במידת הצורך, אפשר גם להראות פסקי דין תקדימיים שתומכים בטענת ההגנה ומבססים אותה.

 

מה לגבי מעצר עד תום ההליכים?

כדאי לדעת שהחוק בישראל מאפשר לקבוע מעצר עד תום ההליכים לכל מי שנתפס בעבירה של גידול סמים בכמויות גדולות. במקרים כאלה, בתי משפט ישחררו את החשוד לחלופת מעצר של מעצר בית רק במקרים חריגים. יתרה על כך, יש מקרים שבהם בית המשפט דורש להגיש תסקיר של שירות המבחן כדי לבחון את מסוכנות הנאשם לציבור.

במקרים של מעצר עד תום ההליכים, מאוד חשוב לתאם סנגור שייצג את הנאשם מול המשטרה והרשויות. גם פה, מעורבות של עורך דין פלילי יכולה לעשות את ההבדל בין עונש יחסית קל לבין עונש של מאסר בגין עבירות גידול קנאביס וסמים.

 

צמח