ההבדלים בין חוות דעת משפטית לחוות דעת רפואית

כלל, קיימים סוגים שונים של חוות דעת מקצועיות, המתמקדות במגוון של תחומים, כגון: כלכלה, נדל"ן ועוד. חוות דעת מקצועית מטרתה לתת תמונה אובייקטיבית בנוגע למקרה שבו דנה התביעה. חוות דעת מהווה את לב התביעה, כאשר מטרתה לשקף את הנזק הנגרם לתובע ואת היקפו של הנזק ובהתאם לכך, להוכיח את הקשר הסיבתי שבין הנזק ובין הגורמים לו.

חוות דעת מקצועית ניתנת ע"י מומחה, שיש ביכולתו לתאר את נסיבות המקרה ואת השלכותיו ובאופן זה, להשפיע על עמדת השופט בנוגע לקבלת התביעה. מסיבה זו, ניתן לומר כי ככל שחוות הדעת תיכתב באופן מקצועי וטוב יותר, כך ההתמודדות של התובע מול הצד הנתבע תהיה אפקטיבית יותר ובהתאם, גם הדרך לקבלת הפיצוי בגין התביעה, תהיה פשוטה יותר.

 

באופן כללי, חוות דעת מקצועית נועדה לענות על כמה שאלות וביניהן:

מהו האירוע שבו עוסקת התביעה? מהו הנזק הנגרם? על מה מתלונן התובע בעקבות הנזק שממנו הוא סובל? האם הנזק מוסבר ע"י הפגיעה מאותו אירוע? האם קיימת סיבתיות בין האירוע והין הנזק הנגרם לתובע? האם קיימת נכות בעקבות הפגיעה?

 

חוות דעת רפואית וחוות דעת משפטית

כשמדברים על תחומי הרפואה, חוות הדעת המקצועית מחולקת לשני סוגים:

 

חוות דעת רפואית

הינה חוות דעת שלא בהכרח משפטית, כאשר מטרתה לשקף את העמדה של הרופא המאבחן בנוגע למצב של המטופל, בנוגע לנזק ממנו הוא סובל וכיו"ב. חוות דעת רפואית אמורה להראות האם אכן קיימת עילה להגשת תביעה בגין הנזק הנגרם לתובע.

 

חוות דעת משפטית

נכתבת ע"י מומחה מקצועי ומנוסה, בתחום שבו הוא כותב את חוות הדעת והיא מוגשת לבית המשפט יחד עם כתב התביעה. מטרתה של חוות דעת משפטית הינה הערכת הנזק (או הנכות שנגרמה לתובע) והצגת הסיבתיות שבין האירוע שעבר התובע ובין הנזק שנגרם לו, למטרת קבלת פיצויים. לרוב, חוות דעת משפטית רפואית מוגשת יחד עם תביעות בתחומי נזיקין, תאונות דרכים, רשלנות רפואית וכד'.

 

לרוב, חוות דעת משפטית עבור עורך דין, הנכתבת ע"י מומחה ומוצגת בבית המשפט, מטרתה להעניק את התשובה לשאלה בה דנה התביעה, באופן המקצועי והטוב ביותר. יחד עם זאת, לא בכל תביעה, חוות דעת משפטית מעניקה תשובה לשאלה מסוימת, אלא מטרתה להציג סימוכין שיחזקו את טענותיו של התובע.

 

לסיכום

חוות דעת משפטית, יכולה להינתן בתחומים שונים ולא בהכרח רק בתחום הרפואי והינה משמעותית בכל הנוגע להוכחת טיעוני התביעה ולהצלחתה.

במצבים מסוימים, אנשים פונים לרופא מומחה למטרת קבלת חוות דעת רפואית בנוגע לנזק או מצב רפואי מסוים שממנו הם סובלים. חוות דעת רפואית משפטית ניתנת ע"י רופא מומחה בתחומו, שמתפקידו לנסח את כתב חוות הדעת באמינות גבוהה, שכן, מטרתה של חוות הדעת המשפטית הינה לשמש כראיה בבית המשפט, בכדי לקדם את הצלחתה של התביעה.

פטיש בית משפט בצבע זהב
פטיש בית משפט בצבע זהב