הטרדה מינית מצד מנהל ישיר

מקום העבודה הוא זירה דינמית, בה כמות האינטראקציות עם קולגות, לקוחות וממונים רבה מאוד.

האם אמירה מעליבה מצד אחד מהם נחשבת להטרדה מינית? האם מנהל ישיר שיוזם הצעה מינית נחשב למטרידן? והיכן עובר הגבול בין "בדיחות פנים גסות במשרד" לבין התייחסות משפילה או מבזה? לפניכם כל מה שצריך לדעת על הטרדה מינית מצד מנהל ישיר במקום העבודה:

אם עד לפני עשור נחשבה הטרדה מינית לצעד אגרסיבי ומפורש מצידו של המטריד, הרי שכיום ברור לכל כי קיימת סדרת התנהגויות, אמירות ומעשים אפשריים, שנחשבים להטרדה מינית לכל דבר ועניין. אמירות כלליות של הממונה הישיר כמו "כל אישה עם מחשוף מחפשת את זה", הומור גס במשרד בתמיכה ועידוד הממונה וגם צביטה או חיכוך גוף סדרתיים שבוצעו "בטעות ובתמימות" נחשבים לפסולים וחמורים, כאשר לעניין זה קיימות מאות דוגמאות ואלפי פסקי דין בנושא.

 

האחמ"ש שלי הטריד אותי. מה הלאה?

נתחיל עם החלק החשוב ביותר: מה עושים לאחר חווית הטרדה מצד המנהל הישיר במקום העבודה? ובכן, ניתן לבחור במספר דרכי פעולה: תלונה למנהל הארגון הבכיר, הגשת תלנה במשטרה, תביעה כספית נגד מקום העבודה או נגד המטריד עצמו וגם כחלק ממנגנון ההגנה על העובד/ת, תביעה לצו נגד התנכלות וחזרה למקום העבודה.

 

האם כל הטרדה תסתיים בענישה?

כמובן שכל פעולה אמורה להניב השלכות מסוימות לעניין העונש או הסנקציות הצפויות לבוס המטריד, אך חשוב לומר שבירור ההטרדה עצמה לא תמיד נצמד ל"ספר החוקים" הכתוב. כאשר עובדים מתלוננים על הטרדה מינית מבעל הסמכות שלהם, אותו גורם חשוב וחזק יותר במקום העבודה, המציאות נראית אחרת והיא לא בדיוק תואמת את זו שקבע החוק. בנוסף, צריך לזכור שעידן הרשתות החברתיות עלול להיות שחקן מרכזי בפרשיות שכאלה וליצור היעדר מידתיות גם לצד ההפוך, כאשר מתגלה כי המעשה, ההתנהגות או האמירה שבוצעו לא היו מטרידים מינית.

 

האם למנהל המטריד יש זכויות?

כאשר מנהל "חוטף" תלונה בגין הטרדה מינית של עובד או עובדת, הוא זכאי למרות הכל להליך הוגן, שבו יוכל לנמק את מעשיו ולהשמיע את טענותיו. אם יתברר שהמנהל אכן ביצע דבר עבירה, הוא עשוי לסבול מסנקציות רבות, החל בענישה כחוק וכלה בסנקציות חריפות ממקום העבודה, לרבות פיטורין וכתם פלילי שעשוי להקשות עליו במציאת מקומות עבודה בעתיד.

 

כשהמנהל הישיר מתנכל

שיבוץ למשמרות הגרועות, ימי חופשה בלתי מאושרים, עומס מכוון וממוקד ואפילו חרם מצד עובדים נוספים עשויים להיחשב כהתנכלות. זהו מצב שבו המנהל יודע שהוגשה נגדו תלונה אך היא הופרכה או עדיין מתבררת, מה שמעניק לו הזדמנות פז להתעמר במתלוננ/ת נגדו. אם זהו המקרה, מומלץ לבדוק מול עורך דין הטרדה מינית בעבודה מהן אפשרויות הפעולה ולהתייעץ לגבי הדרך הטובה ביותר.

 

חוקים