הקמת דק למרפסת דירה שכורה: האם מותר ובאילו תנאים?

רבים משוכרי הדירות מתלבטים אם להשקיע בדירה ולעצב אותה למרות שאינם יכולים לשפץ אותה. אין גם טעם להשקיע בדירה שאינה בבעלותם, אך הם בכל זאת מעוניינים לשדרג אותה. המאמר יעסוק בהקמת דק במרפסת דירה שכורה, האם זה אפשרי וכיצד.

 

הקמת דק במרפסת של דירה שכורה

בכל הקשור לשיפוץ בדירה שכורה בעל הדירה הוא האחראי. עליו להחליט אם ברצונו לשפץ ולהוסיף דק למרפסת או להותירה באותו המצב. במידה והשוכרים מגיעים עם המשכיר לעמק השווה ואף חולקים איתו את העלויות, ייתכן והתקנת הדק תהיה רלוונטית גם לבעל הדירה. ישנם מקרים בהם בדירה השכורה ישנם ליקויים בריצוף הנגרמים בעקבות נזילות, הצפות ביוב או בלאי. בעל הדירה חייב לשפץ אותה על פי החוזה ולמרות שאינו חייב להתקין דק במרפסת, ייתכן וזו ההזדמנות לשכנע אותו לעשות זאת ולהשקיע מבלי לעלות את שכר הדירה. כמובן שבמקרים בהם המשכירים נושאים בכל עלות הדק, זה ישכנע את בעל הבית להסכים לשינוי וליהנות ממנו ללא הוצאות מצדו. אך האם למשכיר כדאי להשקיע בדירה שכורה?

 

בחירת דק עבור המרפסת

שיפוץ מרפסת אותה מעוניינים לשנות מקצה לקצה יכול להיעשות באמצעות דק. לבעל הדירה זהו עסק משתלם כי העלות של הדק אינה יקרה, אין צורך בתחזוקה שלו והוא עמיד בכל מזג אוויר. העובדה שהתקנת דק תעלה את ערך הדירה, תשכנע את בעל הבית לעשות את השינוי המיוחל ממנו ייהנו גם השוכרים. את הדק בוחרים מעץ איכותי מבריק או מט ומשלבים אותו בעיצוב המרפסת. כדי לקבוע תקציב מדויק יש לקחת את מידות המרפסת או השטח אותו רוצים לחפות ולבחור בעץ איכותי כמו אורן שמחירו אטרקטיבי או איפאה הנחשב לעץ העמיד ביותר, אך גם היקר ביותר. במידה וזוהי מרפסת שמש והדק יהיה חשוף אליה, יש לבחור בסוג העמיד לחום. במידה והמרפסת מוצלת בוחרים בעץ הדורש תנאי צל. ככל שתתאימו את סוג העץ למיקום שלו, כך תעניקו לו חיים ארוכים יותר.

 

יציקת בטון כבסיס

לפני שמתקינים דק צריך לייצב אותו על בסיס חזק ויציב והמרפסת אופטימלית לכך כי ביסוד שלה היא עשויה מבטון עליו הודבקו האריחים. לפיכך, יש להסיר את הריצוף הישן ולבדוק את יציקת הבטון, לישר את השטח ולהתקין את קורות הדק. הברגים המחזיקים את הקורות יכולים להיות גלויים או נסתרים כאשר האחרונים יקרים יותר. כדי שדק לא יתרחב או יצטמצם חשוב לבחור בברגים איכותיים ובעץ איכותי באותה מידה. העצים מהם עשויים הדקים צריכים לעבור חיטוי נגד מזיקים וטרמיטים כי אלו אוהבים את תנאי המחייה של העץ. מבחינה עיצובית ניתן לצבוע את העץ על פי טעמכם או להשאיר אותו בצבע הטבעי של העץ ולצפות אותו רק בלכה שקופה.

 

דק למרפסת