השפעת המיסים על הירושה

בישראל, בניגוד למדינות אחרות, אין מיסוי על ירושות ועיזבונות. למרות זאת במקרים מסוימים היורשים שזכו בעיזבון עלולים לשלם מיסים מסוגים שונים. במדריך שלפניכם נסקור בקצרה את חוקי מס הירושה בישראל ובעולם, את השלכות המיסוי על עיזבונות בישראל, והאם ניתן להפחית את נטל המס במקרים שכאלה.  

 

חוקי מס ירושה במדינת ישראל ובעולם

עד שנת 1981 היה נהוג בישראל להחיל על ירושות מס עיזבון. מיסוי ירושה זה היה מחושב כאחוז של כלל הרכוש שהועבר ליורשים, והוא היה נקבע בצורה פרוגרסיבית. בשנת 1981 בוטל מס העיזבון במדינת ישראל, וכיום הורשה של עיזבון פטורה ממיסים לחלוטין.

לעומת זאת במדינות אחרות בעולם ישנם מיסי ירושה מסוגים שונים. אחת המדינות שבהן מס הירושה הוא גבוהה יחסית היא ארצות הברית. במדינה זאת מס הירושה נע בין 18% ל-40% מכלל העיזבון, בהתאם לסכום הכולל של רכושו של המצווה. גם אזרחים ישראלים שמקבלים ירושה מארצות הברית נדרשים לתשלום מס.

 

השלכות מיסוי שנובעות מקבלת עיזבון

למרות שבישראל אין מס על עיזבונות וירושות, במקרים מסוימים של ירושה יהיו לכך השלכות מיסוי. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא במקרה של הורשת נכס נדל"ן. במקרה זה, עצם העברה של הנכס אינה מטילה מס על היורשים, אבל במקרה של מכירה של הנכס, יהיה על המוכרים לשלם מס שבח.

 

מה גובה המס על מקרים אלה?

מס שבח הוא בעצם המס שמשולם על העלייה בערך הנכס לאורך השנים. זאת משום שהעלייה בערך הנכס היא הכנסה לכל דבר, ומדינת ישראל מתייחסת אליה ככזאת. מס זה הוא גבוה במיוחד והוא עומד על 25% מסך העלייה בערך הנכס מאז קנייתו ועד למכירתו.

לדוגמה, במקרה שהמצווה קנה דירה במיליון שקלים, ובמהלך הזמן היא הכפילה את שוויה, בעת המכירה יש לשלם מס שבח על סך 250 אלף שקלים. מס זה מנמיך מאוד את הסכום שיקבלו היורשים, ולכן כדאי לנסות להפחית אותו ככל האפשר.

 

כיצד ניתן להפחית את נטל המס במקרים של ירושה?

במקרים בהם למצווה הייתה דירה אחת למגורים בלבד, גם היורשים שלו יהיה פטורים מתשלום מס שבח. במקרים שהיו למצווה מספר נכסים שונים, ניתן להימנע מתשלום המס על ידי חלוקה נכונה של העיזבון. לדוגמה, מצווה שיש לו שלושה נכסים ושלושה יורשים, יכול לחלק נכס אחד לכל יורש, ובכך להימנע ממכירה וגם ממס השבח שבדרך כלל מתלווה אליה.

 

השפעות מס על ירושה – סיכום

בישראל החל מ-1981 בוטל מס העיזבון ולכן הורשה של רכוש אינה חייבת בשום סוג של מס. למרות זאת ישנם מקרים, במיוחד במכירה של נדל"ן, שבהם ייאלצו היורשים לשלם מס שבח בסכומים גבוהים מאוד. ישנן דרכים בהן ניתן להפחית את נטל המס המדובר, אם מחלקים את העיזבון בצורה נכונה.

מיסוי ירושה