מהו העונש המקסימלי על התעללות מינית בילדים?

כל עבירות המין בישראל נחשבות לחמורות ביותר, אך התעללות מינית בילדים נחשבת לפשע מתועב במיוחד, שכולל ענישה כבדה ומשמעותית על כל מי שיורש בכך. בשנים האחרונות חלה צמיחה מדאיגה בכמות עבירות המין המערבות קטינים וחסרי ישע ומעוררת זעם ציבורי גדול, בייחוד לגבי הצורך להעניש את הפושעים בעוצמה ולהרחיק אותם מהחברה הנורמטיבית.

 

כיצד קובעים את היקף הענישה?

העונשים שמושתים על התעללות מינית בילדים הם נגזרת של הנזק המתמשך והעצום שנגרם להם כתוצאה מאי יכולתם להגן על עצמם והפיכתם לקורבנות. מתחם הענישה כולל תקופת מאסר ממושכת, לצד קנסות כספיים כבדים ובטווח הארוך גם רישום פלילי שימנע מהם לעסוק בכל פעילות שמערבת ילדים, פעילות ציבורית או עבודות שדורשות תעודת יושר.

בנוסף האשמים צפויים גם לקלון חברתי משמעותי, לפגיעה בשמם, לנידוי ולסנקציות חברתיות נוספות.

 

מתחמי הענישה: בין 5-20 שנות מאסר

עד חמש שנות מאסר – רף הענישה הנמוך כולל הטרדות מיניות מכל סוג כמו למשל השפלה או ביזוי של ילדים, הצעות בעלות אופי מיני, הפצת תמונות עירום או צילום ילדים ללא אישור.

עד עשר שנות מאסר – עבירות אלו כוללות ביצוע מעשה מגונה, ניצול לקות או תמימות, כאשר הסכמה למעשים לא תיחשב כנסיבות מקלות לחומרת העונש.

עד 16 שנות מאסר – אלו הן העבירות המחליאות והקשות שמערבות אינוס קטין או קטינה, בעילה אסורה ויחסי מין בכפייה. אם הבעילה הייתה בהסכמה אך מדובר בקטינ/ה שגילם מתחת ל-14 שנים, הדבר ייחשב לקיום יחסי מין בכפייה ובית המשפט לא יראה בהסכמה כגורם מקל לעונש.

עד 20 שנות מאסר – התעללות מינית בילדים תחת נסיבות מחמירות במיוחד הן אילוץ לביצוע מעשה מיני תחת איומים, ביצוע אונס בנוכחותם של אנשים נוספים, ניצול מצב נפשי רעוע של קטינ/ה.

 

פגיעה בקטינים וחסרי ישע

התעללות מינית כוללת לא פעם סוגים נוספים של פגיעה, גם אליהם קיימת התייחסות רחבה בחוק לעניין הענישה וגם הם ייחשבו לעניין העונש של הפוגע/ת:

אם אדם גורם לקטין לחבלה שלל ממש (גופנית או נפשית) הוא צפוי לחמש שנות מאסר. אם התוקף הוא האחראי על הקטין, יהיה צפוי לשבע שנות מאסר.

מקרים של חבלה חמורה ומקרים של התעללות גופנית, נפשית או מינית משיתים על התוקף שבע שנות מאסר. כאשר החבלה נגרמה מצד האחראי לקטין, דינו יהיה תשע שנות מאסר.

החוק קובע גם עונשים משמעותיים ביותר למי שהפר את חובת הדיווח. אם אדם מסוים סובר כי מישהו מסוים מתעלל מינית בילד/ה, עליו לדווח על כך בהקדם האפשרי לעובד סוציאלי. אם לא יעשה זאת, דינו הוא עונש מאסר בפועל של 3-6 חודשים.

 

סיוע וליווי מטעם עו"ד עבירות מין

כל ילד וילדה שחוו התעללות מינית זכאים לליווי והגנה מלאים עד למיצוי הדין היעיל ביותר עם הפוגע. מסיבה זו, הם יזדקקו לתמיכת עורך דין המתמחה בעבירות מין שיש לו אינטליגנציה רגשית גבוהה, יכולת הכלה, הקשבה ויחס סובלני ועדין.

במקביל, על אותו עורך דין לפעול בנחישות ובאופן בלתי מתפשר מול הפוגע ולפצות ולו במעט על הנזק האיום והמחריד שנגרם להם.

אם ילדכם עבר התעללות מינית, תוכלו להיפגש עם עורך דין המטפל במקרים של התעללות מינית בילדים ומייצג רק את הנפגעים (לעולם לא את התוקפים) ללא התחייבות.

 

ילדים