מס רכישה – הסבר מלא ופשוט

האמת שהמציאות במדינת ישראל מטילה מס על כל דבר שאתם רוכשים, גם אם רכשתם עכשיו מוצרי מזון בסופר אתם תשלמו מס שנקרא מס ערך מוסף, גם הוא סוג של מס על רכישה שביצעתם, אבל ההקשר של המונח "מס רכישה" מגיע בעיקר לעולם הנדל"ן והנכסים, כלומר שזהו כינוי למס המשולם עבור רכישה של זכות במקרקעין ומכאן שמו גם מס רכישה.

בשונה ממס הערך המוסף שהוא קבוע ונכון לכתיבת שורות אלו עומד על 17% (ויכול גם להשתנות) מס רכישה מחושב באופן מדורג והוא לא קבוע אלא משתנה בהתאם לפי שווי הנכס ולפי עליית שווי המדד.

 

איך מחשבים את מס הרכישה ?

כמו שכבר הסברנו בשורות הקודמות, מס הרכישה מחושב לפי מדרגות

שווי הנכס (דירה או בית פרטי לרבות קרקע) אחוזי המס
3.5% דירה החל מ 1744505 ועד 2 מיליון ש"ח
5% דירה או בית פרטי החל מ 2 מיליון ₪ ועד 5338290 ₪
8% עד 17749305
10% מעל 17,794,305

 

כמו כן, נתונים אלו הם לא העדכניים ביותר ובכדי לדעת מהם האחוזים המדויקים אותם אתם תדרשו לשלם יש לוודא באתר של רשות המיסים, ויחד עם יש להבין כי ברכישת דירה שניה גם כאן המדינה הטילה מיסים זאת בכדי להתמודד עם מצוקת הדיור הקיימת בישראל, שבה ההיצע נמוך והביקוש גבוה מאוד, וזאת אחת הסיבות שהופכת השקעה בנדל"ן לכדאית מאוד במיוחד בישראל.

 

אם אני רוכש נכס בחו"ל, האם אני חייב בתשלום עבור נכס שני ?

ראשית אנו חייבים לציין כי אנו בהחלט ממליצים לעשות השקעות בנדל"ן, ואם עושים אותם כדאי לעשות אותן בישראל, למרות שגם במקומות אחרים בעולם אפשר לעשות תשואה נאה, אבל המדיניות בכל מדינה אחרת בעולם היא שונה מהמדיניות הישראלית, חוקים שונים והאופי של האוכלוסייה הוא שונה.

במקרה כזה בו רוצים לרכוש נכס שני, אם מדובר על ארה"ב קיימת אמנה שקובעת שהמדינה שאליה מגיע המשקיע הזר, המדינה שתהנה מהמס היא המדינה שבה תהיה נעשית ההשקעה.

כמו כן מס הכנסה של המדינה שממנה המשקיע מגיע יקבל דיווח מלא ותהיה שקיפות מלאה, זאת בכדי למנוע מקרים קשים שעוברים על איסור הלבנת הון.

 

בתי פרטיים, דירות, קרקעות – איפה באמת כדאי להשקיע ?

ראיתם לא מעט קרקעות למכירה האם זה באמת כדאי ? או שכדאי לעשות את ההשקעה בנכס שהוא כבר קיים.

את התשובה לכך צריך להתאים לכל משקיע בנפרד, יש משקיע עם סכום כסף גבוה שרוצה להתחיל ולקבל את התשואה כמה שיותר מהר, או משקיע עם סכום כסף יחסית נמוך שיעדיף לעשות השקעה לטווח קצת יותר ארוך ויבצע רכישה של קרקע מאשר בית בנוי ומוכן.

מכאן עולה תשובה ברורה וחד משמעית, השקעה בקרקעות היא תמיד עדיפה וכדאית מהסיבה שערך הקרקע עולה ככל שהפרויקט שיבוצע עליה בשלבי התקדמות, קרקע שתימכר היום בעלות של פחות מ 100 אלף שקלים חדשים ויבנה עליה מבנה יכולה להגיע לשווי אסטרונומי בעוד תקופה (אמנם מדובר בעשרות שנים) ולעבור גם את רף החצי מיליון שקלים, אנו ראינו מקרים כאלו בעיר חולון, שבה שטחים באזור ח'300 נמכרו קרקעות בשווי של 11 אלף דולרים בלבד, קיבלו הערכות של שווי חצי דירה שעלותה קרוב לשני מיליון שקלים.

תשלום