מה העונש על נהיגה תחת השפעת קנאביס רפואי? 

נהיגה תחת השפעת סמים, ממש כמו נהיגה תחת השפעת אלכוהול, היא פעולה מסוכנת ולא אחראית – וכמובן מנוגדת לחוק. תחת השפעת הסם, הנהג אינו חד ומהירות התגובה שלו יורדת. בהתאם לכך נקבעו איסורים על נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול ואדם הנתפס בפעולה זו ייענש על כך. אך מה הדין לגבי קנאביס רפואי? 

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים זכאים למרשם לקנאביס רפואי, על מנת לטפל בכאבים, חרדות ובעיות אחרות נוספות. קנאביס רפואי נמצא כתרופה יעילה במקרים מסוימים ונמכר ברישיון בבתי מרקחת. אך מה הדין בנוגע לנהיגה תחת השפעת קנאביס רפואי? האם הדבר אסור ומה העונש הצפוי למי שנתפס נוהג תחת השפעת סם שניתן לו ברישיון? עו"ד תעבורה אילון אורון מסביר.

 

מדוע אסור לנהוג תחת השפעת סמים או אלכוהול?

נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול היא התנהגות מסוכנת ולא אחראית. נהיגה דורשת ריכוז ומהירות תגובה, שימת לב לפרטים רבים במרחב הנעים במהירות וכן מיומנויות קוגניטיביות נוספות, אשר נוטות להתדרדר תחת השפעת אלכוהול או סמים. אדם הנוהג תחת השפעת סמים מסכן את עצמו ואת יתר משתמשי הדרך, ועל כן הדבר אסור באיסור חמור.

 

מהו העונש על נהיגה תחת השפעת סמים?

נהג שנתפס תחת השפעת סמים מסתכן בכך שרישיון הנהיגה שלו יישלל למשך שנתיים. בנוסף, לאור המסוכנות של נהג שכזה, ומתוך חשש שאדם שהפר את החוק ינהג גם ללא רישיון נהיגה בתוקף, בתי משפט פעמים רבות ייטו להטיל עליו עונשים נוספים שבכוחם למנוע ממנו לנהוג כגון עונשי מאסר על תנאי ואף עונשי מאסר בפועל.

 

מתי נהג יחשב כמי שנהג תחת השפעת סמים?

במידה ושוטר יזהה גורמים מחשידים בנהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול, הוא יעצור אותו בצד ויוכל לעכב אותו. הוא יוכל לבקש ממנו לבצע פעולות כמו הליכה בקו ישר או מעקב אחרי אצבעות, על מנת לזהות התנהגויות המאפיינות השפעת סמים, ובנוסף יוכל לדרוש ממנו לבצע בדיקת שתן או דם שייעודה לגלות שאריות סמים בגופו של הנהג.

במידה ויימצא כי בנוסף לנהיגה לא אחראית ממנה התרשם השוטר, אכן נצפו שאריות סם בגוף, יהיה סיכוי סביר ביותר שהאדם יורשע בנהיגה תחת השפעת סמים.

 

האם ישנו הבדל בין קנאביס רפואי ובין סמים אחרים?

התשובה לכך היא לא וכן. לא – משום שגם תחת קנאביס רפואי האדם חווה את אותו טשטוש וירידה בחדות ובתפקוד שמאפיינים צריכה של סמים אחרים. אם נחשוב על כך בהיגיון, הרי שהיות התרופה במרשם לא הופכת את תופעות הלוואי שלה לפחות מסוכנות, ממש כפי שלא היינו נוהגים תחת טשטוש או לאחר נטילת תרופות מסוימות.

בהתאם לכך, גם נהיגה תחת השפעת קנאביס רפואי היא אסורה. יחד עם זאת, בכל זאת ישנו הבדל, והוא שטרם ניתנה התייחסות נקודתית מצד המחוקק לסוגיה זו.

קנאביס רפואי