סוגי רשלנות נפוצים ברפואה

רשלנות רפואית מוכרת בעיקר בתור תחום שבו נפגעים מטופלים בעקבות טיפול רפואי בלתי הולם.

יחד עם זאת, בתי המשפט בישראל מבחינים בין מספר סוגים שונים של רשלנות רפואית, אותם רוב הציבור לא מכיר.

על אילו סוגים מדובר וכיצד קובעים כי מדובר על רשלנות?

 

התרשלות בטיפול רפואי

עו"ד כפיר דיין דובב עוסק בתחום הנזיקים מעל 15 שנה, מסביר כי הסוג המוכר ביותר של רשלנות רפואית הוא זה אשר בו, הרופאים, או הצוות הרפואי, או המטפל, מתרשל באופן ההתנהלות שלו, או בבחירת סוג הטיפול, באבחון הבעיה, או במתן תרופה לא מתאימה וכן הלאה.

רשלנות מסוג זה יכולה לגרום נזקים בלתי הפיכים לגוף ולנפש.

ניתן למנוע אותה על ידי ערנות והקפדה על אופן פעולה מקובל, בהתאם לסטנדרטים הנהוגים בארץ.

אך אם מוכיחים בבית המשפט כי רשלנות אכן התרחשה,הנפגעים יכולים לזכות בסכומים נאים של פיצויים, אשר יכולים להקל על ההתמודדות עם הנזק שנגרם להם.

 

היעדר הסכמה מדעת

מדובר על סוג הרבה פחות מוכר של רשלנות רפואית, אם כי רוב האנשים מכירים את זכותם לקבל הסבר מניח את הדעת ואף לחתום בהסכמה על קבלת טיפול רפואי.

למעשה, מדובר על כלל רחב ומחמיר יותר ממה שרוב הציבור מבין, שכן הצוות הרפואי חייב לפי חוק להסביר למטופל לגבי אופי הטיפול הרפואי שהוא עומד לקבל, על השלכות אפשריות ועל סיכונים.

בנוסף, חייב הצוות הרפואי, לפי חוק, לוודא כי המטופל הבין את ההסבר באופן מניח את הדעת וכי גם טיפול רפואי נחוץ ודחוף, יעשה רק לאחר קבלת הסכמה מדעת של המטופל.

כמו כן, הרופא חייב להסביר למטופל אם יש דרכי טיפול חלופיות, אילו הן, מהם הסיכונים והאפשרויות בדרכים אלה וכן הלאה.

 

פגיעה באוטונומיה

גם כאן אין מדובר על התרשלות במהלך הטיפול הרפואי עצמו, אלא במערכת היחסים בין הצוות הרפואי לבין המטופל, כאשר הצוות המטפל חייב לפי חוק למסור לידי המטופל כל מידע חשוב לגבי הטיפול ולקבל את הסכמת המטופל, כאמור מעלה.

במקרים מסוימים, הצוות הרפואי מחליט על דעת עצמו, אפילו בלי ניסיון להסביר למטופל את המצב, לגבי טיפול רפואי. במקרים כאלה, ניתן לנסות להוכיח פגיעה באוטונומיה, שכן החוק רואה בהתנהגות זו של צוות רפואי – רשלנות רפואית.

 

לסיכום

חשוב לציין כי מקרים שונים של רשלנות רפואית נחשבים לעבירה על החוק, כאשר ניתן להוכיח כי הצוות הרפואי יכול היה לפעול בצורה יותר מקצועית ואחראית, אך בחר שלא לעשות כן. בנוסף, יש להוכיח כי קיים קשר סיבתי ישיר בין פגיעה במטופל לבין התנהגות הצוות הרפואי. משום כך נהוג לשכור במקרים כאלה את שירותיו של מומחה רפואי רלוונטי, אשר מכיר היטב את התחום ויכול להציע חוות דעת מקצועית.

 

יד מושטת עם סוגי פתרונות רפואיים - תמונה להמחשה