ספר הליקויים של ביטוח לאומי והמבנה שלו

ספר הליקויים של הביטוח הלאומי משמש את הרופאים בוועדות הרפואיות לקביעת דרגת הנכות על כל ליקוי ומשמש כנר לרגליהם.

המאמר יפרט את המבנה הכללי של ספר הליקויים.

 

תביעת נכות כללית ותביעת נפגעי עבודה

ספר הליקויים של הביטוח הלאומי משמש את הוועדות הרפואיות בביטוח הלאומי לקביעת דרגת הנכות הכללית בהתאם לפגיעה כתוצאה ממחלה, תאונה, תאונת עבודה, אובדן כושר עבודה וכד'. הספר מגדיר כל ליקוי וליקוי בצורה מפורטת שלצדו מופיעה דרגת הנכות שיש לשקלל. בספר גם כתובה שיטת קביעת דרגת הנכות שלרבים קשה להבין אותה. לפיכך, כאשר מגישים תביעת נכות לביטוח הלאומי צריכים לדעת קודם כל על אלו ליקויים ניתן לקבל דרגת נכות, האם סובלים מליקוי אחד או כמה ליקויים, מהו החישוב ומה דרגת הנכות הצפויה. כל השאלות הללו הן שאלות שיש להפנות לעורך דין מומחה בתחום גם אם מכירים את ספר הליקויים ובקיאים בו.

 

מבנה ספר הליקויים

הפרק הראשון של ספר הליקויים עוסק בפרשנות ובהגדרות של הביטוח הלאומי לגבי נכות. בפרק השני ניתן הסבר כיצד נקבעת דרגת הנכות, מינוי היועצים, מועד ומקום הוועדה הרפואית, הזכויות והחובות של התובע ועוד. לאחר מכן ניתן הדין כיצד לערער על הוועדה, מתי להגיש אותה וכד'. ישנם גם סעיפים הדנים בבקשת נכות מחודשת, סיבוך לאחר קביעת נכות וכיוצא בזה. בפרק השלישי ישנם הסברים בכל הקשור לגמלאות ובפרק הרביעי הוראות שונות. לאחר מכן ישנם חלקים העוסקים בליקויים ספציפיים בגין תאונות עבודה ומחלות פנימיות שונות כגון בלוטת התריס, סוכרת ועוד. ליקויים נוספים עוסקים במחלות ריאה, מחלות לב, מחלות נוירולוגיות, מערכת העיכול, מעיים, ניתוחי קיבה, משקל עודף, פי הטבעת, מחלות כבד וכיס מרה, טחול, לבלב, בטן, גידולים וכד'. בהמשך מדובר על מחלות במערכת האורו-גניטלית כמו כליות, השתלת איברים, כריתת שד, מערכת השתן וכו'. ישנו אף פרק שלם העוסק במחלות נפש, תגובות והפרעות נפשיות ביניהן חרדה, פוסט טראומה ועוד. הפרק הבא עוסק במחלות במערכת הלוקומוטורית כמו גולגולת, עצמות, פרקים בגפיים עליונים ותחתונים, ברכיים, גב, קטיעות ועוד. בפרקים הבאים ניתן למצוא אחוזי נכות מפורטים לגבי ראייה, לסת ושיניים, מחלות אף אוזן גרון, מחלות עור, צלקות, מוגבלות שכלית ומחלות מידבקות.

 

ייעוץ וייצוג של עורך דין

לפני כל תביעת נכות מול הביטוח הלאומי מומלץ להתייעץ עם עורך דין לגבי הגשת התביעה. בהמשך רצוי להגיע עם עורך הדין לוועדה הרפואית על מנת לקבל ייצוג הולם. עורך הדין ידע כיצד להציג את הבעיות התפקודיות על מנת לקבל אובדן כושר עבודה, להציג את המסמכים הרפואיים הרלוונטיים ולהתנהל מול הרופאים. כיום מעט מאוד אנשים מגיעים לוועדות ללא ייצוג מקצועי ומוצאים את עצמם מערערים על התוצאות. למידע נוסף בדקו באתר https://pitzuim.co.il/ספר-הליקויים-ביטוח-לאומי.

 

פטיש