החמרה נפשית בצבא

כאשר אדם משרת בצה"ל, משרד הביטחון פורש עליו אחריות מסוימת. האחריות הזאת כוללת, בין היתר, סיוע כספי כאשר האדם נקלע למצב נפשי קשה בעקבות השירות הצבאי. האחריות הזו נותרת בעינה גם אם מצבו הנפשי של האדם החמיר, כך שמשרד הביטחון יכול להתאים את ההקלות והפיצויים למצבו הנפשי הנוכחי של אותו אדם. כל עוד אדם קיבל פיצויים, אחוזי נכות או הקלות בעקבות בעיה נפשית שהתעוררה בגלל שירותו הצבאי, הוא רשאי לתבוע את קצין התגמולים שנית במידה ומצבו החמיר.

 

קושי נפשי בצבא

עבור חיילים מסוימים, השירות הצבאי הוא תקופה לא פשוטה. חלק מהחיילים מתמודדים לראשונה עם ריחוק מהבית וממשפחתם, עם תנאים לא נוחים ועם משמעת נוקשה. חלק מהחיילים אף מתמודדים עם מחזות מזעזעים ומצבים מסכני חיים. התמודדויות אלו אינן קלות ואף עשויות להוות נטל נפשי עצום וליצור הפרעות נפשיות. חייל שמתמודד עם קושי נפשי שנגרם כתוצאה מהשירות הצבאי, רשאי לתבוע את קצין התגמולים של משרד הביטחון לשם קבלת פיצויים ואחוזי נכות. עם זאת, במתן הפיצויים לא נגמרת אחריותו של משרד הביטחון – אדם שקיבל פיצויים, מכובדים ככל שיהיו, רשאי לדרוש קצבה חודשית גבוהה יותר והקלות נוספות אם מצבו החמיר.

 

תביעת משרד הביטחון

חשוב לציין, שכאשר אדם מגיש תביעה בעילת החמרת מצבו הנפשי, עליו להדגיש כי מדובר בהחמרת הקושי הנפשי שמשרד הביטחון הכיר בו ונטל עליו אחריות, ולא בבעיה נפשית שאינה קשורה לצבא כלל, כי אז הרי הדבר אינו תחת אחריות משרד הביטחון. עליו להגיש תביעה חוזרת כנגד קציו התגמולים של משרד הביטחון, ולהוסיף אסמכתאות רפואיות וחוות דעת שמחזקות את טענתו של התובע כי מצבו החמיר. הטענה להחמרת המצב הנפשי היא מורכבת במיוחד, בשל אופיים החמקמק של פגיעות נפשיות, ולכן מומלץ להיעזר בעו"ד מאיר גרינברג שמזוהה עם סוג התביעה. אם התביעה מתקבלת, התובע יתבקש להופיע בפני ועדה רפואית שתכריע במצבו. חשוב לומר, כי באותה מידה שבה הוועדה יכולה להגדיל את הפיצויים או להשאירם כמו שהם, היא רשאית גם להפחיתם ואף לבטלם אם היא רואה לנכון.

הליך התביעה כנגד משרד הביטחון עשוי להיות מורכב ומייגע, ופי אחת כמה וכמה כאשר מדובר בסוגיה נפשית ובתביעה חוזרת. היעזרות בעורך דין שמכיר את נהלי משרד הביטחון ואת ההתנהלות בתביעה לפיצויים של החמרת מצב, עשויה לשפר משמעותית את הסיכויים להגדלת הפיצויים.

אם אתם חשים שמצבכם, כפי שהוכר במשרד הביטחון, החמיר, ייתכן ואתם זכאים לתוספת פיצויים. אנחנו מפצירים בכם לא להסס ולפנות אלינו, גם אם אינכם בטוחים. אנחנו מזמינים אתכם לפנות אלינו ועורך דין מנוסה ילווה אתכם לאורך כל שלב בדרך, על מנת שתוכלו לממש את זכויותיכם ולזכות בפיצויים כספיים שיקלו עליכם בהתמודדותכם עם קשייכם הנפשיים.

לקבלת ייעוץ בנושא עורך דין משרד הבטחון יש ללחוץ כאן

חוק ומשפט