פטור משירות מילואים

כל תושב ישראלי אשר מסיים את שירותו הסדיר משובץ באופן כמעט אוטומטי בשירות מילואים. בחלק מהמקרים הוא ישובץ ביחידה שבה סיים את שירותו הסדיר, ובחלק מהמקרים הוא ישובץ ביחידה אחרת לחלוטין. חשוב להדגיש כי שירות המילואים בישראל הוא שירות חובה, בדיוק כמו שירות הסדיר. 

חלק מהאנשים רואים את שירות המילואים מתוך שליחות, ויש כאלה שרואים בשירות המילואים הזדמנות מצוינת לפגוש את כל החברים הישנים מתקופת הצבא. אך מה לגבי אותם אנשים שרוצים לקבל פטור ממילואים? במאמר הבא נסביר לכם בדיוק מהן האפשרויות שעומדות לרשותכם בכדי לקבל את הפטור המיוחל.

מהו שירות מילואים ומי חייב בשירות מילואים?

חוק שירות המילואים במדינת ישראל נועד על מנת להסדיר את הנושא של שירות המילואים שהוא שירות חובה הן עבור גברים והן עבור נשים. שירות המילואים הוקם על מנת לתגבר ולהגדיל את הצבא הסדיר בתקופות שונות – באימונים, בתעסוקה מבצעית וגם בזמן לחימה. במקרי חירום כוחות המילואים נקראים באמצעות צו 8, ובדחיפות הם נקראים באמצעות צו 9.

שירות המילואים הינו שירות חובה עבור כל אדם ששירת בצבא בעברו. כל חייל אשר מקבל זימון לשירות מילואים מחויב להתייצב, בדיוק על פי הדרישות והתנאים הכתובים בתוך הצו. ניתן לזמן חייל לשירות מילואים במצבים הבאים: הכשרה או אימון, ניהול וארגון כוח אדם, תעסוקה מבצעית או שירות בתפקיד.

למידע נוסף על פטור ממילואים

חייל מילואים מתלכלך בבוץ בזמן תרגיל

מהו פטור קבוע משירות מילואים?

ישנם לא מעט מקרים שבהם חיילים או חיילות אשר שירתו בצבא יכולים לקבל פטור קבוע משירות מילואים. ראשית באופן טבעי כל אזרח אשר קיבל פטור לפני או במהלך השירות הצבאי שלו יהיה זכאי לקבל פטור גם משירות מילואים. בנוסף ישנן עוד מספר עילות שבמסגרתן מעניק הצבא פטור קבוע משירות מילואים:

פטור ממילואים מחמת אי כשירות רפואית

ישנם מקרים שבהם חיילים אשר השתחררו נתקלים בבעיה רפואית במהלך חיי היומיום שלהם, לעיתים הבעיות הרפואיות עשויות למנוע מהם לשרת בשירות מילואים. במקרה כזה בדומה לקבל פטור רפואי בעת שירות סדיר, החייל המשוחרר יהיה חייב להציג מסמכים אשר מאשרים את המקרה – וועדה מטעם הצבא תהיה מחויבת לאשר את הפטור הנ"ל.

פטור ממילואים על רקע דת או על רקע מצפוני

הפטור ממילואים בהיבט הזה יכול להיות קשור לחיילים אשר השתחררו מהשירות הצבאי שלהם, אך סיגלו לעצמם עקרונות חדשים. ישנם חיילים משוחררים אשר מחליטים לחזור בתשובה, וכאלה אשר מסגלים לעצמם עקרונות פציפיסטיים שאינם מתחברים עם האידיאולוגיה הצבאית. במקרה כזה החייל המשוחרר יצטרך לפנות במכתב אל הצבא על מנת לנמק את הסיבות השונות שבגינן הוא רוצה לקבל פטור קבוע משירות מילואים. לאחר מכן יצטרך החייל להתייצב בפני ועדה אשר תאשר את טענותיו.

פטור ממילואים מחמת גיל

חיילים משוחררים אשר משרתים במילואים באופן גורף, יהיו זכאים לקבל פטור קבוע כאשר הם מגיעים לגיל מסוים אשר נקבע מראש. גברים אשר השתחררו מהצבא בהיותם חיילי סדיר יהיו זכאים לקבל פטור בגיל 40, וגברים אשר השתחררו מהצבא בהיותם קצינים ישתחררו בין גיל 45-49 בהתאם לתפקיד שבו הם שירתו.

נשים מנגד פטורות ממילואים כבר בהגיען לגיל 38, אך נשים אשר משרתות בתפקידי לחימה יקבלו את הפטור בדומה לגיל שבו הגברים מקבלים את הפטור שלהם.

פטור ממילואים מחמת הריון לנשים

פטור מחמת הריון לנשים הוא אומנם פטור זמני, אך מיד לאחר שהאישה יולדת היא איננה יכולה עוד לשרת במילואים. זאת אומרת שמרגע שהאישה נכנסת להריון היא איננה נדרשת עוד להגיע למילואים – תחילה בגלל ההיריון ומיד לאחר מכן בגלל היותה אימא לילד או לילדה שהחל מאותו רגע משרתת המילואים מקבלת פטור קבוע.

פטור ממילואים מחמת צמצום כוחות מילואים

ישנם מצבים שבהם משרתי מילואים יקבלו פטור קבוע משירות מילואים עקב הרצון של הצבא לצמצם כוחות מילואים. לרוב מדובר על פטור הניתן למשרתי מילואים בתפקידים עורפיים וחסרי חשיבות. לרוב בתפקידי לחימה לא מקבלים פטור מחמת צמצום כוחות מילואים. אך פטור מהסוג הזה הוא פטור קבוע, ונועד בעיקר על מנת לרענן בכל כמה שנים את מכסת כוחות המילואים בתפקידים מסוימים.

פטור ממילואים מחמת התנהגות רעה

גם כאשר חייל משתחרר משירות הצבא, בעת שירות המילואים החייל יהיה מחויב לציית לחוקים ולתנאים של הצבא. מהסיבה הזאת יכול הצבא להוציא פטור לאדם מסוים משירות מילואים מסיבה של התנהגות שאינה הולמת את תפקידו או את ערכי הצבא. הצבא רואה בחמורה חיילים אשר מתנהגים בצורה לא הולמת, ובצבא עושים כל הזמן ניסיונות שמצבים כאלה לא יתרחשו.

פטור משירות מילואים להורה שכול

הורים שכולים אשר איבדו את היקר להם מכל למען מדינת ישראל, יהיו זכאים אוטומטית לקבל פטור משירות מילואים. מדינת ישראל מתנהג בכפפות של משי עם הורים שכולים, כאשר המטרה היא כמובן למנוע מהם עוד צער או כאב שיכול להתרחש בעת שירות המילואים במסגרת אימון או לחימה.

 פטור משירות מילואים?

כמו שבטח יצא לכם להבין קיימות לא מעט אפשרויות אשר יכולות להעניק לכם פטור משירות מילואים. אך כל תהליך יכול לקחת זמן רב, ויצריך מכם להגיש לא מעט מסמכים וניירת. מהסיבה הזאת עליכם לפנות אל עו"ד אשר מכיר את התחום הצבאי וידע מה אתם צריכים לעשות על מנת לקבל את הפטור המיוחל.

עו"ד מירי גביש היא ללא ספק הכתובת האידיאלית עבורכם. מדובר בעו"ד צבאי מנוסה ומיומנת אשר מכירה את המשפט הצבאי על בוריו. בעזרתה של עו"ד מירי גביש תוכלו להגיש את כל המסמכים הקריטיים, וכמובן תדעו כי עשיתם את מירב המאמצים על מנת לקבל את הפטור המיוחל בין אם תקבלו אותו בסוף או שלא.