נגרם לי נזק פיזי בעבודה – האם עלי לתבוע?

עבודה כשכיר מזמנת איתה אתגרים מסוימים ודרישות מסוימות שעל העובד למלא אחריהן ולהתמודד איתן. מאידך, מי שעובד כשכיר גם נהנה מהגנות מסוימות שהחוק מחיל עליו. בין השאר חובתו של המעסיק כלפי המועסק היא לדאוג לו לסביבת עבודה בטוחה ולמשימות עבודה תואמות שלא יסכנו את בריאותו הפיזית או הנפשית. בכתבה שלפניכם נעסוק מעט במקרים בהם נפגעים עובדים במהלך העבודה וכיצד ניתן להתמודד עם מצבים אלו.

 

מה זה תאונת עבודה?

תאונת עבודה היא כל נזק שנגרם לעובד בסביבת העבודה שלו או כתוצאה מהמשימות שהוטלו עליו כחלק מעבודתו. גם ההגעה אל העבודה והחזרה מהעבודה ייחשבו כחלק משעות העבודה, ותאונה שתתרחש בהן תיחשב כתאונת עבודה לכל דבר ועניין.

מקרים קלים של תאונות עבודה יכולים לקבל מענה על ידי ביטוח הבריאות של המועסק וימי המחלה שצבר בעבודתו. במקרים בהם הנזק שנגרם כתוצאה מהתאונה הוא חמור יותר, יש להגיש תביעה לשם קבלת פיצויים.

 

תאונה עבודה כתוצאה מחוסר עמידה בחובות המעסיק

ישנם מקרים בהם תאונת העבודה נגרמה כתוצאה מרשלנות מסוימת של המעסיק. לדוגמא כאשר מעסיק לא העביר הדרכה מסודרת בעבודה עם כלי עבודה מסוכן, או כאשר מתקן בשטח העבודה סובל מהזנחה שגרמה לתאונה. במקרים אלו ניתן להגיש תביעה כנגד המעסיק עצמו במטרה לקבל ממנו פיצוי על הנזק הנגרם.

 

תאונת עבודה בלי שהייתה אשמה מצד המעסיק

ישנם גם מקרים בהם תאונת העבודה התרחשה כתוצאה מנסיבות שאין לאף אדם יכולת לשלוט בהן או כתוצאה ממעורבות כוח עליון. במקרים אלו ניתן להגיש תביעה לביטוח לאומי בגין תאונת עבודה. כל אדם עובד במדינת ישראל משלם מס מיוחד לביטוח לאומי, שמטרתו בין השאר להגן עליו במקרה של תאונות עבודה.

 

בגין איזה נזקים תובעים בתביעת זאת?

הנזקים אשר נגרמים כתוצאה מתאונת עבודה הם נזקי גוף. ישנם מספר סוגי תשלומים הניתנים על מספר סוגי נזקים שונים. בנוסף, במידה ונגרמו לנפגע נכות ואובדן כושר עבודה, הרי שאלו יהיו בדרך כלל הסעיפים המשמעותיים ביותר בקבלת הפיצוי.

 

מתי מחליטים לתבוע בגין תאונת עבודה?

תביעה במקרה של תאונת עבודה היא אפשרית כאשר נגרם נזק במקום העבודה או במהלך מילוי התפקיד. מומלץ להגיש תביעה שכזאת במידה ונגרם לכם נזק משמעותי לטווח ארוך, וזאת לאחר שהתייעצתם עם עורך דין בעל מומחיות בנושא.

 

לסיכום

תאונת עבודה היא תאונה אשר התרחשה במקום העבודה של העובד או במהלך משימה כזאת או אחרת שהטיל עליו המעסיק. גם עצמאים יכולים להיפגע מתאונות עבודה ולתבוע, אם התאונה התרחשה כחלק מהעיסוק שלהם. ישנם מקרים בהם רשלנות של המעסיק הובילה לתאונה ואז ניתן לתבוע אותו ישירות. במקרים אחרים בהם לא הייתה אחריות למעסיק, ניתן לתבוע את המוסד ביטוח לאומי.

נגרם לי נזק פיזי בעבודה - האם עלי לתבוע?