חשיבותו של הגילוי הנאות בעסקאות מקרקעין

עסקאות נדלן ומקרקעין הן לרוב העסקאות המשמעותיות ביותר שנבצע במהלך חיינו. מדובר על סכומי הכסף הגבוהים ביותר שנוציא, ועל ההתחייבויות הגדולות ביותר שנבצע, לכן המידע והידע על העסקה הוא אולי האלמנט החשוב ביותר שיש בה. בכדי שנוכל בלב שלם להתחייב ולהוציא סכום כל כך גדול, עלינו להיות בטוחים במאה אחוז על מה אנחנו חותמים. כאן נכנס לתמונה גילוי נאות

 

מהו גילוי נאות?

גילוי נאות הוא הפעולה שמבצע בעל הנכס שנמכר, ובמסגרתה הוא משתף בכל המידע הרלוונטי בנוגע לנכס – פגמים, חובות, שעבודים שונים, וגם כל המידע בנוגע לאינטרסים שלו מול בעלי עניין אחרים. מטרת הגילוי הנאות הוא לבצע עסקה בתום לב, בה המוכר והקונה יודעים את כל המידע לפני החתימה ואי אפשר לערער על העסקה לאחר שנחתמה. עסקאות שנעשות ללא גילוי נאות, חשופות לשינויים על ידי בית הדין ועלולות ליצור סכסוכים שונים.

 

איך לוודא שחובת הגילוי הנאות התקיימה במלואה?

עסקאות מקרקעין נוטות להיות סבוכות. חובת הגילוי הנאות היא אחד הדברים העדינים והחשובים ביותר. לרוב היא מתקיימת בכמה שלבים, ויש לוודא שהתקיימה במלואה. עורך דין מקרקעין הוא עורך דין המתמחה באירועים מהסוג הזה. תפקידו הוא לקרוא בין השורות ולהבין אם חובת הגילוי הנאות התקיימה במלואה, ואם לא התקיימה במלואה הוא יכול להגיב בעזרת פנייה לבית המשפט. כדאי לערב עורך דין מקרקעין משלבים מוקדמים מאוד של העסקה, לפני שנוצרת בעיה, על מנת שיוכל להגיב במהירות ולתת אינדיקציה לשקיפות ההליך.

 

הגנה על הקונה

בית המשפט דוגל כיום בגישה של "ייזהר המוכר".  גישה זו מטילה אחריות רבה יותר על המוכר בנוגע לגילוי נאות, מתוקף המידע הרב שיש לו על הנכס הנמכר, ועליו להיות שקוף וגלוי ככל הניתן. כל חריגה מחובת הגילוי הנאות יכולה להעמיד את המוכר בעמדה בה בית המשפט יוכל לבטל את העסקה ואף לקבוע פיצויים לטובת הקונה. המטרה היא כמובן להגן על הקונים שמשקיעים בנכס את מיטב כספם, לעיתים את חסכונות חייהם. הם אמורים לדעת מראש על כל הליקויים בו, כל הבעיות וכל השעבודים.

 

אמון בתהליך הרכישה

כאשר באים מוכר וקונה בתום לב לבצע עסקה, הסיכויים שהעסקה תהיה מוצלחת גבוהים הרבה יותר. חובת הגילוי הנאות היא שלב בדרך שיעזור לכם להבין האם באמת ישנו תום לב בתהליך הרכישה שיכול ליצור אמון בין הקונה למוכר.

 

סיכום

בעסקאות מקרקעין מורכבות, כאשר הסיכון והסיכוי כל כך גבוהים, מידע הוא אחד הכלים החשובים ביותר. בעולם הנדל"ן חובת הגילוי הנאות נופלת על המוכר, לספק את כל המידע אודות הנכס אותו הוא מוכר. למרות שבית המשפט קבע כך, תהליך הגילוי נאות יכול להתארך, להסתבך ולא להתמלא עד הסוף. לפיכך, כדאי להיעזר בעורך דין מקרקעין שיוכל לעזור לכם בכל שלב בדרך.

מכר נכס