כיצד מגישים בקשה לתיקון טעות בצוואה?

החוק הישראלי שם דגש גדול על צוואתו של הנפטר משום שמימוש הצוואה מהווה שמירה על כבודו ומילוי רצונו של הנפטר ביחס לרכוש שלו. אך מה קורה כשיש טעות בצוואה? אילו טעויות אפשר לתקן ואילו טעויות יכולות להוביל לפסילת הצוואה? כל התשובות במדריך הבא

 

בצוואה יכולות ליפול טעויות

לצוואה של הנפטר יש חשיבות גדולה בשאלה מה ייעשה עם נכסיו לאחר מותו. הצוואה אמורה לשקף בצורה הטובה ביותר את רצונו של הנפטר ולהוות עדות חיה לדברים שהיה עושה בעצמו לו היה בחיים.

אך עם זאת ייתכנו מקרים בהם נפלה טעות בצוואה ונרצה לתקן אותה. ייתכן גם שנרצה לטעון בפני בית המשפט שהטעות לא משנה את מהות הצוואה, ולכן יש להתעלם ממנה ולא לפסול את הצוואה. במדריך הבא נפרט אילו טעויות יכולות להתקיים בצוואה, וכיצד מגישים בקשה לתיקון טעות טכנית שמכונה גם טעות סופר.

 

אילו טעויות יכולות להתקיים בצוואה?

בצוואה יכולות להתקיים טעויות טכניות שקשורות בצורה של המסמך או באופן שבו הוא נכתב או נמסר לעדים. צוואה ללא תאריך, למשל, היא צוואה פגומה ויש לתקן את העניין. בבית המשפט ניתן לפסול צוואה ללא תאריך, ולכן זו טעות שכדאי לתקן. טעות טכנית נוספת היא למשל צוואה ללא חתימת המנוח. יכולות להתקיים גם טעויות אחרות, מורכבות יותר, כשהצוואה ניתנה באמצעות עדות שמיעה כשהנפטר היה במצב גופני רע. טעויות טכניות כאלה נקראת גם "טעויות סופר".

בצוואה יכולות גם להתקיים טעויות עובדתיות. הכוונה היא טעויות של הנפטר בקריאת המציאות שהשפיעו על החלטותיו. למשל, אם הנפטר העניק את כל נכסיו ליורש מתוך מחשבה שהוא עני ביותר וזקוק לסיוע כלכלי, אך המציאות העובדתית מראה שמדובר ביורש עשיר שאינו זקוק לכסף. זו טעות עובדתית אצל הנפטר שהשפיעה על הצוואה עצמה.

 

תיקון טעות טכנית – טעות סופר

תיקון טעות סופר הוא הליך פשוט יחסית כל עוד ניתן להוכיח כי הדבר אינו משפיע על מהות הצוואה. כלומר, ייתכן שאם הוספת תאריך לצוואה לא משנה את משמעותה ואת כוונות הנפטר, ניתן יהיה לפנות לרשם הירושות להוספת התאריך גם לאחר חתימת הצוואה. אך יתכן שאם לא ניתן לתקן את הטעות הצוואה תבוטל על ידי בית המשפט משום שהיא לא כשרה. כאמור, השאלה המרכזית היא האם הצוואה מראה בבירור את רצונו וכוונתו האמיתית של הנפטר.

 

לסיכום

ישנם פגמים טכניים הקשורים לאופי המסמך ולאמינות שלו שיכולים ליפול בעת עריכת צוואה. פגמים וטעויות טכניים, שנקראים גם טעויות סופר, ניתן לתקן באמצעות פנייה לבית המשפט או לרשם הירושות. אך יש לשים לב ששינויים אלה וטעויות אלה לא משנות את כוונת הנפטר ואת רצונו האמיתי והכנה. במידה ובית המשפט לא יקבל את תיקון הטעות הוא עשוי לפסול את הצוואה כולה בטענה שהיא לא כשרה ואמינה.

כיצד מגישים בקשה לתיקון טעות בצוואה?