גירושים בהסכמה – יש דבר כזה?

כיום יותר ויותר זוגות מבינים שלא צריך להעצים את הכאב של תהליך הגירושים על ידי מאבקי כוח, תהליכים משפטיים ארוכים, תביעות ופניות לבתי משפט או גורמי רווחה. גירושים בהסכמה מצמצמים את הפגיעה הן בבני הזוג והן בילדים ומאפשרים מעבר קל יותר לפרק הבא בחיים.תהליך גירושים כרוך בפרידה מהחלום להזדקן יחד, והוא מעורר רגשים כואבים אצל מרבית האנשים.

הצפה של רגשות קנאה, כעס או עלבון יכולים לגרום לבני זוג בתהליך גירושים למעשים שפוגעים גם בבן הזוג ממנו הם נפרדים, גם בילדים, וגם בעצמם. "עם זאת, כיום ישנה מגמה שהולכת ותופסת אחיזה של זוגות שמתגרשים "בטוב", בצורה חברית ונעימה" אומר לנו עו"ד גירושים עודד וולף. אמנם בני הזוג החליטו לא לחיות יותר יחד, והרבה פעמים הם גם סובלים ממשבר אמון וקושי בתקשורת שהביא אותם למצב זה מלכתחילה. אך כאשר תהליך הגירושים נעשה בהסכמה, אפשר לגבור על המכשולים ולייצר מציאות נעימה יותר לכל אחד מבני הזוג לשעבר ולילדיהם. אז הנה כמה נקודות שידריכו אתכם אם אתם מעוניינים בתהליך גירושים בהסכמה.

 

איפה להתגרש?

במדינת ישראל ליהודים יש אפשרות לנהל את תיק הגירושים בשתי ערכאות: בית משפט לענייני משפחה או בית דין רבני. לבני דתות אחרות במקום בית הדין הרבני יש את הערכאה הדתית הרלוונטית להם – למוסלמים בית הדין השרעי, לנוצרים את בתי הדין הכנסייתיים  וכן הלאה. ההחלטה אם להתגרש בבית משפט לענייני משפחה או בבית דין דתי תלויה באמונות והתפיסות האישיות של הצדדים, וכן בתוצאה הרצויה.

כאשר הגירושים נעשים ללא הסכמה, כל צד יחתור לפתוח את תיק הגירושים בערכאה שתיטיב אתו הכי הרבה. כאשר מתגרשים בהסכמה, אין צורך במרוץ לערכאה מסוימת. הזוג המתגרש מחליט יחד היכן לפתוח את תיק הגירושים בהתאם לתפיסותיהם.

להתגרש

הסכם גירושים בהסכמה

אם אתם מתגרשים בהסכמה, חשוב שתגיעו קודם כל להסכמות על חלוקת הרכוש, תשלום מזונות, וחלוקת זמני השהות עם הילדים. תוכלו לנסח ביחד הסכם שמקובל על שניכם, ולאחר מכן להתייעץ עם עורך דין שינסח וידייק את ההסכם שלכם, כדי שהוא יהיה ברור וקביל בבית המשפט. עורך דין ידע להצביע על פרטים שאולי לא בהירים מספיק, ועלולים ליצור ויכוחים בהמשך בשל חוסר הבנה. כמו כן, הוא יוכל לכוון אתכם לגבי סעיפים שכדאי להוסיף להסכם.

חשוב שההסכם יכסה את כל הפערים ביניכם וחשוב שתזכרו גם לשמור על ראש פתוח וגמיש כדי ליצור הסכם שמקובל והוגן לשני הצדדים. אם יש ביניכם פערים ואתם מתקשים להגיע להסכמה, נסו להיעזר במגשר שיוכל לתווך ביניכם ולסייע לכם להגיע לעמק השווה.

 

אישור ההסכם בערכאה משפטית

ברגע שיש לכם הסכם מנוסח תוכלו לפנות לבית המשפט או לבית הדין הרבני ולאשר אותו. לרוב מדובר בהליך קצר שבו השופט או הדיין יעבור איתכם על ההסכם לראות ששני הצדדים הבינו והסכימו לנאמר בו. לעתים הם ישאלו אתכם כמה שאלות. אם הם יראו שההסכם מיטיב באופן חריג עם צד אחד ומרע עם הצד השני, ייתכן שיבקשו לערוך בו שינויים בטרם יאשרו אותו. עם זאת, לרוב מדובר בהליך פשוט ומהיר למדי.

אישור ההסכם בבית משפט משפטי

קבלת הגט מבית הדין

במדינת ישראל רק בית הדין הרבני יכול לחתן או לגרש זוגות יהודים. לכן, גם אם פתחתם תיק גירושים בבית משפט לענייני משפחה, וגם אם ההסכם אושר על ידי שופט בבית המשפט, עדיין תצטרכו להגיע גם לבית הדין הרבני ולפתוח שם תיק, על מנת לקבל את האישור שאתם גרושים כדת וכדין, ולהירשם כגרושים ברשויות המדינה.

במעמד קבלת הגט תצטרכו להביא לבית הדין עדים שיעידו שאתם אכן מי שאתם טוענים שאתם. כאשר יש הסכם חתום ומאושר, בית הדין לרוב ינהל את התהליך מהר וללא בעיות. הטקס הדתי הוא הליך קצר שבו הדיינים ינחו את הצדדים בדיוק מה לעשות על מנת להיחשב גרושים. לאחר מכן תקבלו אישור חתום על היותכם גרושים ובזה תם התהליך.

 

לסיכום,

גירושים בהסכמה חוסכים זמן, כאב לב ופגיעה כלכלית (עד אפילו פשיטת רגל) מבני הזוג המתגרשים ומילדיהם. מדובר בתהליך קצר ונעים הרבה יותר מאשר התדיינויות ארוכות בבתי המשפט ומריבות אינסופיות שגם עולות הרבה מאוד כסף. לכן ההמלצה היא לעשות מאמץ, להתגמש ולשמור על אווירה טובה למרות הכאב של הפרידה, ולהיפרד בצורה טובה ונעימה ככל האפשר.

גירושין בהסכמה