אילו בדיקות גנטיות כדאי לך לבקש בזמן ההריון?

הריון הוא מסע ייחודי אשר מביא גם שמחה וגם ציפייה עבור ההורים לעתיד. לצד ההתרגשות, יש צורך גם בבחינה מדוקדקת של בריאותו ורווחתו של הילד שטרם נולד. בדיקות גנטיות במהלך ההריון ממלאות תפקיד מכריע בזיהוי סיכונים פוטנציאליים ומתן מידע חיוני לקבלת החלטות מושכלות לגבי טיפול טרום לידתי ובריאותו העתידית של הילד. במאמר זה, נחקור בדיקות גנטיות חשובות שעל הורים לעתיד לשקול במהלך ההריון.

 

ראשית, מהי בדיקה גנטית?

בדיקה גנטית בוחנת האם ההורים נושאים גנים הקשורים למצבים תורשתיים מסוימים שעלולים לעבור לילדם. בדיקה זו יכולה לסייע בזיהוי הסבירות שהילד יורש מצבים רפואיים מורכבים שילוו אותו לכל אורך חייו. חשוב להעלות מודעות כבר בשלב הזה לתופעת רשלנות רפואית בהריון, אשר עלולה לצוץ כבר בבדיקה הגנטית. לפרטים נוספים מומלץ לפנות למשרד עורכי דין שטובר טולדנו.

 

בדיקת DNA ללא תאים

בדיקת DNA ללא תאים, הידועה גם בשם בדיקה טרום לידתית לא פולשנית (NIPT), כוללת ניתוח של שברי ה-DNA של העובר הנמצאים בדם האם. בדיקה זו משמשת לסריקה לאיתור מומים כרומוזומליים, בעיקר תסמונת דאון, טריזומיה 13 וטריזומיה 18, עם דיוק גבוה וסיכון נמוך לסיבוכים.

 

בדיקת אולטרסאונד

בדיקת אולטרסאונד היא טכניקת הדמיה לא פולשנית בשימוש נרחב המספקת מידע רב ערך על התפתחות העובר. זה עוזר לזהות חריגות מבניות, כגון מומי לב או מומים בתעלה העצבית, ומעריך את הצמיחה והרווחה הכללית של העובר.

 

בדיקת השליש הראשון

בדיקת השליש הראשון משלבת מדידות אולטרסאונד ובדיקות דם כדי להעריך את הסיכון להפרעות כרומוזומליות, כולל תסמונת דאון וטריזומיה 18. בדיקה זו מבוצעת בדרך כלל בין 11 ל-14 שבועות של ההריון ומספקת תובנות מוקדמות לגבי בעיות פוטנציאליות.

 

מי שפיר

בדיקת מי השפיר היא הליך פולשני הכולל איסוף דגימה קטנה של מי השפיר המקיפים את העובר. זה מבוצע בדרך כלל בין 15 ל-20 שבועות של הריון ויכול לאבחן הפרעות כרומוזומליות, הפרעות גנטיות ומומים בצינור העצבי ברמת דיוק גבוהה.

 

דגימת וילוס כוריוני (CVS)

דגימת דליות כוריוניות היא בדיקה פולשנית נוספת הכוללת נטילת דגימה של רקמת השליה כדי לנתח את המבנה הגנטי של העובר. CVS יכול להתבצע בין 10 ל-13 שבועות של הריון ויכול לזהות הפרעות כרומוזומליות והפרעות גנטיות.

 

בדיקה גנטית מקיפה

בדיקה גנטית מקיפה בודקת מגוון רחב של הפרעות גנטיות, כולל כאלו שפחות נפוצות אך עדיין משמעותיות. בדיקה זו שימושית במיוחד עבור זוגות המגיעים מרקעים אתניים זהים, מכיוון שהיא יכולה לזהות תנאים גנטיים ספציפיים הנפוצים באוכלוסיות השונות.

 

בדיקה גנטית טרום השרשה (PGT)

בדיקה גנטית טרום השרשה כוללת בדיקת עוברים שנוצרו באמצעות הפריה חוץ גופית (IVF) לאיתור מומים גנטיים לפני העברתם לרחם. PGT יכול לעזור לזהות עוברים עם הפרעות כרומוזומליות או הפרעות גנטיות ספציפיות, ולהפחית את הסיכון להעברת מצבים גנטיים לילד.

 

פאנל מחלות תורשתיות

פאנלים של מחלות תורשתיות הן בדיקות גנטיות המנתחות פאנל של גנים הקשורים למצבים גנטיים ספציפיים. ניתן להתאים את הבדיקות הללו להיסטוריה הרפואית של המשפחה, תוך התמקדות בהפרעות גנטיות הקיימות במשפחה, ומספקות תובנות חשובות לגבי הסיכון להעברת מצבים אלו.

 

לסיכום

בדיקות גנטיות במהלך ההריון מעניקות להורים לעתיד מידע רב ערך על בריאות העובר, ומאפשרות להם לקבל החלטות מושכלות לגבי הטיפול הטרום לידתי ולהתכונן לכל אתגרים פוטנציאליים. מבדיקת נשא ועד טכניקות מתקדמות יותר כמו PGT, הבדיקות הגנטיות המוזכרות במאמר מספקות סקירה מקיפה של הבריאות הגנטית של העובר ומאפשרות התערבות מוקדמת בעת הצורך. בדיקות גנטיות, כאשר משתמשים בהן בשילוב עם ייעוץ מתאים, ממלאות תפקיד קריטי בהבטחת רווחת הילד והמשפחה כאחד.

בדיקות גנטיות