האם חלה על הגשת תביעת רשלנות רפואית בלידה תקופת התיישנות?

רשלנות רפואית בלידה היא מהחמורות בתחום הרשלנות הרפואית. מדובר בחיי האם היולדת וחיי הילד עצמו, אשר נפגעו כתוצאה מחוסר מקצועיות לא מחויבת המציאות מצד הצוות הרפואי. מדובר בטראומה שעלולה ללוות אותם לכל חייהם. אך לפני שניגשים להליך תביעה מסודר בגין רשלנות רפואית בלידה, חשוב להבין היטב את הנתונים, כולל קיומה של תקופת התיישנות להגשת התביעה. 

 

הגדרת רשלנות רפואית

על קצה המזלג, רשלנות רפואית בלידה מתייחסת למצב בו כתוצאה משגיאה לא מקצועית של חוסר אחריות או תשומת לב מצד הצוות הרפואי במהלך הלידה, שגרם נזק לאם או לעובר, שלא היה נגרם אלא מאותה שגיאה קשה.

באחריותו של הצוות הרפואי בלידה לא רק לדאוג שהלידה תעבור בשלום, אלא להתריע במהלכה על כל בעיה או דבר מה בלתי צפוי שעלול להתרחש. במידה ואכן נגרם נזק שכזה לאם או לעובר, יש מקום לתביעה משמעותית בגין רשלנות רפואית בלידה, וכאן נכנס לתמונה עורך דין רשלנות רפואית שבקיא בתחום.

 

מעמד מיוחד ומורכב

תחום הרשלנות הרפואית מורכב ממגוון תרחישים שעלולים לקרות, כמו אבחון רפואי שגוי או הליך כירורגי לקוי או בעל כשלים כאלה ואחרים. כאשר מדובר בלידה, רשלנות רפואית במהלכה עלולה ליצור השלכות בלתי הפיכות על האם והעובר, שעלולות ללוות אותם לאורך כל חייהם ואף לסכן אותם במקרי קיצון.

 

מי נושא באחריות?

בעזרת ליווי של עורך דין רשלנות רפואית, יש לחזור על השתלשלות האירועים במדויק ובכך לבחון את התנהלותו של הצוות הרפואי בהכנות טרם הלידה, במהלכה ואחריה, זאת על מנת לאתר את הכשל שמהווה את הרשלנות הרפואית. כך ניתן להבין אצל מי נמצאת האחריות לפגיעה באם ובילוד, ועל בסיס זה יש לבנות את העילה לתביעה.

עם זאת, חשוב לציין שברוב המוחלט של המקרים, התביעות בגין רשלנות רפואית בלידה אינן מוגשות ישירות אל הגורם הרפואי שביצע במו ידיו את מעשה הרשלנות, אלא את הארגון אליו הוא משתייך ובו הוא מועסק, למשל קופת חולים, בית חולים. את סכום הפיצויים, במידה והתביעה מנצחת במשפט, תשלם חברת הביטוח המבטחת את אותו ארגון הנושא באחריות למקרה.

 

האם ישנה התיישנות?

ברוב המקרים, ניתן להגיש תביעות בגין רשלנות רפואית בלידה בטווח זמן של עד 7 שנים מיום היווצרות העילה לתביעה. אולם במקרים מסוימים, ישנם גם יוצאים מהכלל. בשל העובדה שלעיתים ניתן לגלות נזקים שונים אצל הילד ולשייכם לאירוע הלידה רק לאחר תקופה ארוכה יותר מ7 שנים, מאפשר החוק להגיש תביעות עד הגעתו של הילד לגיל 25.

בנוסף, עד גיל זה ניתן גם להגיש תביעות בגין נזקים שנגרמו גם להורי התינוק, במסגרת מאמציהם לשפר את מצבו, לרבות הוצאות רפואיות רבות וניתוחים שונים. אם מצאתם את עצמם קורבן לרשלנות רפואית, אל תהססו להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית מקצועי ומנוסה.

רשלנות רפואית בלידה