מה תפקידו של רופא תעסוקתי ומתי כדאי לפנות אליו?

תביעות אובדן כושר עבודה ניתן להגיש כנגד מספר גופים, במטרה לממש את מלוא הזכויות המגיעות לנפגע, ולאפשר לו להמשיך ולהתקיים בכבוד, גם בתקופה בה אינו יכול לעבוד כבעבר. חלק מרכזי בתהליך התביעה כרוך בפנייה לרופא תעסוקתי. במאמר שלפניכם נבחן מהו תפקידו של הרופא התעסוקתי ומתי כדאי לפנות אליו

 

תביעות אובדן כושר עבודה

לשגרת העבודה קיים חלק מרכזי בחיינו, כשהיא מאפשרת לנו להתפרנס ולחיות בכבוד ובמקרים בהם כושר העבודה נפגע מסיבות שונות, כמו תאונות, פציעות ומחלות, ניתן לתבוע מספר גופים, כמו ביטוח לאומי, קרנות הפנסיה וחברות הביטוח, בכדי לממש את הזכויות המגיעות לתובע, כאשר אחד הגורמים העיקריים בתהליך התביעה הוא רופא תעסוקתי.

 

מה תפקידו של הרופא התעסוקתי?

רופא תעסוקתי הוא רופא מומחה, הבדוק את כשירותם של העובדים או המועמדים לעבודה, לעבוד בעבודה מסוימת. את שירותי הרופאים התעסוקתיים ניתן לקבל במסגרת קופות החולים ולאחר קבלת הפניה מהרופא המטפל או מקום העבודה.

תפקידו העיקרי של הרופא התעסוקתי הוא לקבוע האם מצבו הרפואי של הנפגע ייחשב כאובדן כושר עבודה (חלקי או מלא) או לא. כך, הרופא התעסוקתי יקבע את דרגת אי כושר העבודה (זכאות לקצבה נקבעת בשיעור של לפחות 75%), יעריך מתי, אם בכלל, יוכל הנפגע לשוב לעבודתו וייתן חוות דעת רופא תעסוקתי.

 

מתי פונים אל רופא תעסוקתי?

הרופאים התעסוקתיים מבצעים בדיקות תקופתיות לעובדים במקומות עבודה מסוימים, כאשר הפנייה לרופא תעסוקתי יכולה להתבצע גם באופן יזום – במקרים של אובדן כושר עבודה, כתוצאה מתאונה, מחלה או רשלנות רפואית, באופן שהוביל לנזקים פיזיים אשר גרמו לפגיעה בכושר העבודה של הנפגע.

 

מהי חוות דעת רופא תעסוקתי?

חוות דעת רופא תעסוקתי נדרשת בעיקר בתביעות המוגשות כנגד חברות הביטוח והמוסד לביטוח לאומי, כאשר חוות דעת זו מהווה תנאי ראשוני להגשת התביעה. בכדי לקבל חוות דעת רופא תעסוקתי, יש להצטייד בכלל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, המעידים על מצבו הרפואי של התובע – הן בעבר והן בהווה.

במידה והרופא התעסוקתי לא יצליח לבסס אבחנה מדויקת, ייתכן והוא יפנה את התובע לבדיקות נוספות וכן ביקור אצל מומחים אחרים, באופן שיעזור לו לגבש אבחנה מקצועית וחוות דעת רפואית איכותית, שתקבל משקל בהכריע בהחלטה על גובה הפיצויים או הקצבה.

 

סמכויותיו של הרופא התעסוקתי

במסגרת חוות הדעת הרפואית, הרופא התעסוקתי יכול לתת שלל אישורים רפואיים, כמו אישור המשך העסקה תחת מגבלות מסוימות (הימנעות מפעולות כמו הרמת משא כבד, עמידה ממושכת ועוד); פיצויי פיטורין בשל מצב רפואי; המשך תעסוקה תחת אחוזי משרה מופחתים; מתן איסור עבודה ועוד.

 

לסיכום

רופא תעסוקתי הוא הכתובת הראשונה שלנו במקרים של תביעת אובדן כושר עבודה, כשהוא אחראי בין השאר על כתיבת חוות דעת רפואית, המהווה בסיס איתן להוכחה משפטית בדבר הפגיעה שחווה הנפגע, וקביעת שיעור אחוזי אובדן כושר עבודה, המשפיעים על גובה הפיצויים או הקצבאות שהתובע יוכל לקבל.

חוות דעת רופא תעסוקתי