אילו תשלומים צריך לבצע בקבוצת רכישה?

בעת הצטרפות לקבוצת רכישה יש צורך לבצע תשלומים שונים באופיים מרכישת נכס נדל"ן בשיטה המסורתית. במאמר זה נפרט את התשלומים השונים שידרשו מחברים בקבוצות רכישה

 

ייעוץ משפטי

קבוצת רכישה היא התארגנות של אנשים לצורך בניית מבנה מגורים בעלות נמוכה יחסית למחירי השוק ומאפשרת גם את בחירת השכנים/שותפים למיזם נדלנ"י. יחד עם זאת, מומלץ לכל אדם השוקל להצטרף לקבוצת רכישה להגן על האינטרסים שלו באמצעות עורך דין המתמחה במיזמים מסוג זה כדי לצמצם, ככל הניתן, את הסיכונים.

למרות שקבוצת רכישה נועדה לחסוך כסף, לא מומלץ לנסות לחסוך בסעיף זה שכן זה עלול לעלות למסתכנים ביוקר. בכדי לברר את כדאיות המיזם, בדקו את דרישות התשלומים ומידע נוסף באתרים מקצועיים כמו https://elkayamlaw.co.il המפרסמים מידע בנושא.

לקבוצות רכישה יש גם עורך דין המייצג אותה ומספק שירות משפטי. עלות שכר הטרחה מהעורך דין תעמוד על סכום הנע בין אחוז ל-3 אחוזים מערך הדירה, בתוספת מע"מ.

 

רכישת הקרקע

התשלום הראשון של קבוצת רכישה הוא עבור מחיר הקרקע הנרכשת מבעליה ביחד עם דמי סיחור הקרקע שתועבר למארגן קבוצת הרכישה. עלות תשלום זה משתנה מפרויקט לפרויקט ועשוי להגיע לעד כ-60 אחוז מהערך המשוער של הדירה.

 

עלויות שיווק

ישנן התארגנויות של קבוצות רכישה שהמארגן אינו צריך לשווק אותן לאור העובדה שלא נותרו דירות פנויות לשיווק מלכתחילה. עם זאת, לרוב, מארגן קבוצת רכישה ייגבה תשלום על עלויות שיווק המשולמות לחברת שיווק. בסעיף זה מומלץ לברר לגבי זהות החברה המשווקת וניתן לנסות להתמקח על עלות הסכום הנדרש.

 

מס רכישה

תשלום זה מועבר למיסוי מקרקעין ויש לבצעו עד 60 ימים מעת החתימה על הסכם המכירה. סעיף 51 לחוק המיסוי מקרקעין מאפשר דחיית התשלום במקרים שונים. גובה המס הנדרש מושפע מאופי העסקה.

אם, לדוגמה, מדובר בקבוצת רכישה למבנה משרדים, עלות המס על משרד תהיה כ-6 אחוזים. אם מדובר בקרקע חקלאית. התשלום הראשון יהיה של 6 אחוזים משוויה. לעומת זאת אם מדובר בקרקע לבניית מבנה מגורים, תשלום המס יהיה בהתאם למדרגות רכישה של דירה.

 

עלויות בנייה

הגורם המממן, בנק ברוב מוחלט של המקרים, ישלם את עלויות הבנייה. חברי קבוצת הרכישה יעבירו לו את הכסף בהתאם להסכם מול הגורם המממן. תשלום זה יכלול את יתרת הסכום של ערך הדירה המשוער, שחלקו הראשון שולם במועד רכישת הקרקע.

 

עלויות מימון

זוהי הריבית שיגבה הגורם המממן עבור תשלום על עלויות הבניה, קרי, יתרת הערך המשוער של הדירה לאחר התשלום הראשון בשלב רכישת הקרקע. הריבית יכולה לנוע מחצי אחוז ועד כ-2 אחוזים מערך עלות המימון או ערך הדירה המשוער.

 

עלויות ניהול

זהו תשלום עבור המנהל ההנדסי של הפרויקט, המלווה את הפרויקט מתחילת ההתאגדות ועד שלב העברת הדירה לרוכשים.

 

שינויים בדירה

רוכשי דירות בקבוצת רכישה עשויים לבקש לבצע שינויים למפרט הדירה המוצע. התוספת בסעיף זה תלויה באופי השינויים.

 

עלויות נוספות

סעיף זה מתייחס לתשלום נוסף לגורמים שונים המלווים פרויקטים מסוג זה כמו אדריכל, יועצי מס ורואי חשבון. או להיטלים כמו אגרות עירייה או עלויות תכנון ותשלומים נוספים שלא ניתן לחזות מראש.

רכישת נכס מקרקעין