ההבדלים בין הוצאת דיבה ללשון הרע

כשמדובר בהשמצות ברשתות החברתיות ובכל אמצעי אחר, חשוב להבין את ההבדל בין הוצאת דיבה ולשון הרע. למרות ששתיהן נחשבות לצורות תקשורת שפוגעות במוניטין של אדם, הן נבדלות במספר פרמטרים. במאמר הבא נבין מהם ההבדלים בין הוצאת דיבה ללשון הרע, וגם נעמוד על דרכי פעולה אפשריות במקרים שכאלו, קריאה מהנה!

 

מהו לשון הרע?

שמעון האן עורך דין לשון הרע מסביר שהמושג "לשון הרע" מתייחס לאמירה שלילית כלפי אדם, עסק או כל גורם אחר, כשאמירה כזו יכולה להיות שקרית, נכונה, או נכונה בחלקה. מתוך המושג הזה נגזר גם חוק "איסור לשון הרע" המגדיר איסור על פרסום הצהרות מסוימות שעלולות לפגוע ברמה האישית, העסקית והכלכלית. חשוב להבין שהצהרת לשון הרע יכולה להיעשות בצורות שונות, ביניהן דיבור, כתיבה, ציור, תמונה, צליל ואפילו תנועה מסוימת.

 

מהי הוצאת דיבה?

תביעות הוצאת דיבה יכולות להתקיים כפועל יוצא של חוק איסור לשון הרע, והן מתייחסות למצב שבו פורסמה הצהרה שקרית כלפי מישהו. כלומר, אם מישהו מפרסם הצהרה פוגענית ושקרית לחלוטין, הוא חשוף לתביעת הוצאת דיבה שיכולה להביא להשלכות משפטיות חמורות.

 

האם תמיד זוכים בתביעות לשון הרע והוצאת דיבה?

התשובה היא לא, ולכן חשוב לבצע הערכה מקיפה של התיק המשפטי עוד לפני שנכנסים אליו. בעוד אנשים רבים בוחרים לנהל הליכים כאלו בעצמם, ההמלצה היא תמיד לגשת להתייעץ עם עורך דין מקצועי המתמחה בלשון הרע.
עורך דין לשון הרע יוכל להעריך את הדרכים לטיפול במצב, ולעתים ימליץ לנסות לפתור את הבעיה בדרכים אחרות דוגמת הגשת מכתבים או ניהול גישור בין הצדדים.

 

תדירות מקרי הוצאת דיבה ולשון הרע

בשנים האחרונות אנו ערים לעלייה משמעותית בתדירות מקרי לשון הרע, וזאת בעיקר עקב הרשתות החברתיות. העולם הדיגיטלי שבו אנו חיים טומן בחובו יתרונות רבים, אך העברת המידע המהירה עלולה לגרום גם נזקים כבדים. כשאדם יושב מאחורי מסך, האצבע קלה על ההדק והוא עלול לרשום בקלות הצהרות פוגעניות בפלטפורמות שונות. חשוב להיות ערים למקרים כאלו, ולנקוט באמצעים המתאימים כדי למנוע נזקים.

 

מה עושים במקרים של השמצה?

ישנן מספר דרכי פעולה מומלצות במקרים של השמצות ברשת או באמצעים אחרים:

פנייה למפרסם: אופציה ראשונה היא לפנות באופן ישיר אל מפרסם ההשמצה, להסביר לו שמדובר בפגיעה כלפיכם ולבקשו להסיר את הפרסום הבעייתי.

דיווח למנהלי הפלטפורמות: כיום ניתן לדווח למנהלי הפלטפורמות הדיגיטליות השונות על פרסומים בעייתיים, ופעמים רבות זה יביא להסרתם.

פנייה לעורך דין לשון הרע: אם הדרכים המתונות לא עוזרות, תמיד ניתן לפנות לעורך דין לשון הרע ולברר כיצד ניתן למצות את הדין ולהביא להסרת הפרסום הפוגעני וקבלת פיצוי הולם.
עורך דין לשון הרע יידע להעריך את המקרה שלכם ולהמליץ על דרכי פעולה מתאימות.
השמצה