דחיית טיסה – מהן האפשרויות העומדות לרשותכם?

כמה נעים לצאת לחופשה, בין אם רומנטית או עם כל המשפחה. הרעש של גלגלי המזוודות בשעת לילה מאוחרת, בדרך לשדה התעופה- אלא שאז הודעה לקונית מחברת התעופה מבשרת שהטיסה נדחתה. דחיית טיסה, במיוחד כשמתבצעת קרוב מדי למועד ההמראה, עשויה להסב נזק כלכלי משמעותי לאנשים רבים, לביטול החופשה ולעוגמת נפש גדולה. חוק שירותי התעופה, או בשמו השני חוק טיבי, נועד להגן על זכויות הנוסעים במקרה של דחיית טיסה.

 

הפתעה מצערת

כל אדם שמצא את עצמו בסיטואציה בה טיסתו נדחית בסמוך למועד ההמראה שלה, זוכר היטב את הכעס, התסכול, חוסר האונים ואי הוודאות שהציפו אותו באותם רגעים. המחשבה שכל אדם מארגן את ענייניו, מתכנן תוכניות ומוציא סכומי כסף משמעותיים על חופשה, וזו מתבטלת בשל בירוקרטיה או תקלה טכנית, היא מרתיחה.

חוק טיבי נועד לוודא שכל אדם שחווה דחיית טיסה יהיה זכאי לפיצויים, כל עוד מדובר בטיסה שנועדה לצאת מישראל או להיכנס אליה. על מנת לבחון את זכאותכם לפיצויים, מומלץ לפנות לעורך דין מקצועי ואמין המתמחה בדיני תעופה, כמו למשל אשר רוטבאום- עו"ד דיני תעופה.

 

מהם החוקים?

ישנם שני חוקים המטפלים בסוגיית דחיית טיסה- החוק האירופאי וחוק טיבי, החוק הישראלי שנוסד בשנת 2012. חשוב להבין שחברות התעופה, שחלקן ינסה להתנער מהאחריות לפיצויים בגין דחיית טיסה, יטענו בכל פעם שהן מחויבות לחוק המקביל.

חשוב להכיר את ההבדלים, למשל- החוק האירופאי לא נוגע לחברות תעופה שמשויכות למדינות שאינן חלק מהאיחוד האירופאי, או שלא המריאו מאחת ממדינות האיחוד. במקרים אלה, החוק הישראלי יהיה הרלוונטי.

 

החוק האירופאי

על פי תקנות החוק האירופאי, מרגע ההודעה לנוסע על דחיית הטיסה, על חברת התעופה האחראית להציע שתי חלופות: כרטיס טיסה חלופי או קבלת זיכוי מלא על הכרטיס בדמות פיצוי כספי. כמו כן, רובן המוחלט של חברות התעופה יציעו הטבות שונות לאורך המתנתם של הנוסעים, כמו מזון ושתייה על חשבונן ובמידה והטיסה נדחית למחרת הבוקר, עליהן לממן לינה על חשבונן.

הנוסעים זכאים לפיצוי כספי במסגרת חוק זה, במקרה של דחייה של 3 שעות ממועד המראת הטיסה המתוכנן, כאשר גובה הפיצויים נאמד לפי המרחק שהטיסה עתידה לעבור.

 

חוק טיבי

ההבדל המהותי ביותר בין חוק טיבי הישראלי לחוק המקביל נמצא בכמות שעות הדחייה של הטיסה- הפיצוי על איחור בטיסה יגיע רק אם מדובר בדחייה של 8 שעות, בניגוד ל3 שעות בחוק האירופאי, ובלבד שמדובר בטיסה שיוצאת מישראל או חוזרת אליה. אם הטיסה נדחתה לפחות 14 יום לפני המראתה, חברת התעופה לא תצטרך לפצות את הנוסעים.

דחיית הטיסה בין 7-14 ימים לפני המראתה, תחייב את חברת התעופה במציאת טיסה חלופית לאותו היעד ובמועד המראה של עד שעתיים מהמועד של הטיסה שנדחתה. על מנת להבין פרטים נוספים ולבדוק את זכאותכם לפיצוי כספי או זיכוי מלא, מומלץ להתייעץ עם עו"ד דיני תעופה שיעשה לכם סדר ויסייע לכם לקבל את הגמול המגיע לכם.

טיסה שהתעקבה