ייעוץ משפטי לפני חקירה – למה הוא כל כך קריטי?

הזמנה לחקירה במשטרה מגיעה לרוב האנשים בהפתעה גמורה. בדרך כלל יבוצע הזימון על ידי שיחת טלפון משוטר או קצין משטרתי, שיבקש לתאם זמן לחקירה. במידה והוזמנתם לחקירה באזהרה, כנראה עומדת כנגדכם תלונה פלילית או שנאספו ראיות שמעידות על מעורבותכם בביצוע עברה פלילית. אז מה עושים במקרה שזומנתם לחקירה? מה קורה בחקירה ולאחריה? ולמה צריך וחשוב לקבל ייעוץ משפטי לפני ההגעה לחקירה? 

 

זימנו אותי לחקירה במשטרה, מה זה אומר?

הזמנה לחקירה באזהרה מעידה על כך שעומד מולכם תיק פלילי כזה או אחר. בדרך כלל חקירה כזאת נערכת בשל תלונה שהוגשה או מכיוון שחומר מודיעני שנאסף על ידי המשטרה מעיד על מעורבות המוזמן בעבירה פלילית. משמעות ההזמנה לחקירה כמובן לא מעידה על אשמה, אך היא יכולה בקלות רבה להתפתח לכתב אישום ואף להרשעה.

 

מה הן זכויות הנחקר?

ישנן מספר זכויות שיש לכל נחקר במשטרה וכדאי להכיר אותן לפני ההגעה לחקירה מכיוון שחוקרי המשטרה לא מקפידים עליהן לעיתים קרובות למדי. לכל נחקר יש את הזכות לשמוע את תיאור העבירות בהן הוא חשוד.

בנוסף לכך, יש להבהיר לו שזכותו לשמור על שתיקה, שכל דבר שהוא יאמר בחקירה עלול לשמש כנגדו, וששתיקה בחקירה עלולה לחזק את חומר הראיות העומדות כנגדו. זכויות נוספות המוקנות לכל נחקר הן הזכות להיחקר בשפתו, הזכות להימנע מהפללה עצמית באמצעות זכות השתיקה, הזכות להיחקר באופן מסודר בתחנת משטרה, וכמו כן הזכות להתייעץ עם עורך דין לפני תחילת החקירה.

 

כדאי להתקשר לעורך דין?

ניתן לזמן נחקרים לחקירה באזהרה מראש, אך לעיתים נעצר החשוד ונחקר ממש בסמוך לכך. בכל מקרה, לכל נחקר יש את הזכות להתייעץ עם עורך דין לפני תחילת החקירה. חשוב מאוד לא לוותר על זכות זאת. זכרו, הגעה לחקירה בלי ייעוץ משפטי עלולה להרע מאוד את תוצאותיה ולגרום לנזקים רבים לטווח הארוך.

 

מה יקרה אחרי החקירה?

חקירה באזהרה יכולה להסתיים באחת משלוש דרכים:

  1. החזרה של התיק לטיפול המשטרה לשם ביצוע פעולות חקירה נוספות.
  2.  העברה של התיק אל פרקליטות המדינה לשם הגשת כתב אישום.
  3. סגירת התיק מכיוון שלא נמצאו די ראיות לשם הגשת כתב אישום שכזה.

ייעוץ לפני חקירה פלילית  מטעם עו"ד, יכול להפוך תיק שהיה מועבר לפרקליטות לשם הגשת כתב אישום, לתיק שייסגר עוד לפני ההגעה למשפט.

 

להגיע לחקירה בליווי עורך דין?

בעת ההתייעצות עם עורך דין לפני החקירה, כדאי לברר איתו האם הוא ממליץ על ליווי שלו בזמן החקירה. לעיתים אין צורך בנוכחות עורך דין בזמן החקירה, ואז ההוצאה הכספית על זימון עורך הדין מיותרת, אך ישנם מקרים בהם נוכחות שכזאת היא חשובה ואף חיונית לשם הגעה לתוצאה הרצויה בתיק.

חקירה פלילית